Irritation mot dålig täckning

Åskväder, kabelbrott och vägbygge är orsakerna som Telia anger till den ovanligt dåliga mobiltäckning som rått under sommaren inom Pajala kommun.

DÅLIG TÄCKNING? Telias Tommy Ljunggren testade mobiltäckningen innan han mötte de missnöjda kommunborna i Pajala. Kommunalrådet Bengt Niska var kritisk till Telia.FOTO: GÖRAN LAHTI

DÅLIG TÄCKNING? Telias Tommy Ljunggren testade mobiltäckningen innan han mötte de missnöjda kommunborna i Pajala. Kommunalrådet Bengt Niska var kritisk till Telia.FOTO: GÖRAN LAHTI

Foto:

Pajala2010-08-19 06:00
Drygt 50 personer hade samlats i Folkets hus i Pajala för att vädra sitt missnöje med den dåliga mobiltäckning som varit i kommunen sedan midsommar. Tommy Ljunggren, ansvarig för Telias mobilnät, fick förklara situationen.- Det har varit uselt, mycket sämre än det brukar, det är jag den förste att erkänna. Men vi jobbar för fullt för att förbättra situationen, sa Ljunggren.Han förklarade att systemet med master, basstationer, radioväxlar och kopplingar däremellan är känsligt för driftavbrott.- Vi har haft problem med framförallt kopplingen till radioväxlarna i tv-masten. Orsakerna är främst att det varit mycket åska och ovanligt många kabelavbrott.Kabelbrotten har berott på avgrävningar, regn i kabel och fallande träd. Dessutom orsakade ett vägbygge i början av augusti att Telia fick stänga alla åtta basstationer i området under åtta timmar. Reservströmmen har inte heller hunnit ladda upp på grund av de täta strömavbrotten.Inte hunnit med
Tommy Ljunggren medgav att man inte hunnit med att reparera felen tillräckligt snabbt men lyfte också fram att Telia är den enda aktören i området. - Vi kan inte göra något åt att det inte finns andra nät här, sa han.Pajalas kommunalråd Bengt Niska frågade om det faktum att det inte finns konkurrens gör att Telia reagerar långsammare. Det tillbakavisade Tommy Ljunggren bestämt:- Vi prioriterar inte olika om en basstation gått sönder i Stockholm eller i Pajala, sa han.Däremot kunde inte Ljunggren lova att Telia kommer att öka antalet basstationer.Irritation hos drabbade
Irritationen var stor hos de församlade, inte bara för avbrotten i täckningen utan också för köandet och bemötandet hos Telias kundtjänst. Ruth Seul från Mukkakangas berättade om hur hon fått en svår allergichock med andnöd som följd. Hon kunde inte nå vårdcentralen med mobilen. - Halsen svällde upp men jag fick köra in själv, det var med sista luften jag kom fram till akuten, sa hon.Harry Rantakyrö som bor i Jarhois var inte helt nöjd med förklaringarna.- Nej, jag köper inte det här med åskan. Natten mot 6 augusti var Telia inte mycket värda i mina ögon då jag och min sambo försökte komma fram till akuten, säger han.Kräver kompensation
Han tänker kräva Telia på kompensation.- Kunderna har betalat för en tjänst som inte levererats. Jag hoppas att alla Pajalabor kräver kompensation av Telia. De brukar fatta när det börjar kosta pengar.Tommy Ljunggren kunde inte lova kompensation men uppmanade de drabbade att ringa kundtjänst.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om