Inspirerande med Gringos skapare
På torsdagen startade Barents Business Festival i Pajala. Fokus under de tre dagarnas ligger på ungt entreprenörskap. Zanyar Adami, 26, tidningen Gringos skapare inspirerade. -Det var en fördel att inte kunna något, säger Adami.
INSPIRATÖR. Zanyar Adami grundade tidningen Gringo för att visa det riktiga Sverige. "En typisk svensk är inte lång och blond. Han ser ut som jag", sade han.
Foto: Göran Lahti
Första dagens huvudföreläsare Zanyar Adami berättade om hur han startade tidskriften Gringo. Han är född i den iranska delen av Kurdistan och uppvuxen i Hässelby, Stockholm. Adami fick 2005 Stora journalistpriset i klassen årets förnyare. Idén till tidskriften kom när han studerade till civilingenjör i medieteknik.-Jag och några kompisar skulle gå på en klubb i stan. Alla utom jag var blonda och såg typiskt svenska ut. Vakterna vägrade släppa in mig, vi gick vidare, men efteråt blev jag så arg att jag skrev en krönika om händelsen. Jag ringde till Metro som sedan publicerade den.Efter ett tag som kolumnist kände han att det krävdes mer för att förändra synen på vad som är riktiga Sverige."Våga misslyckas"
Adami startade Gringo som 22-åring och efter tre år hade tidningen 30 anställda. -Det var konstigt att vara chef över sina kompisar. Det blev allt mer pappersarbete med lönelistor och annat tråkigt. Jag var inte längre entreprenör.Han klev av från VD-posten och lät andra ta över. Efter ett halvår var tidningen konkursmässig. Gringo lever vidare men Adami siktar mot nya mål.-Man måste våga misslyckas, även om jag inte ser det som ett misslyckande. Nu har jag startat tre nya företag och driver tidningen "Adam", inriktad på män. Den ska vara ett alternativ till machosynen på män.Han avslöjar dessutom att han börjat skriva en bok, Millenniummannen.På fredagen fortsätter festivalen med företagsmässa och en mängd aktiviteter som Kuriren naturligtvis följer.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!