– Vi hade ett intensivt och delvis väldigt tufft år 2013, konstaterar informationschef Niclas Dahlström.
Ett rejält aktieras, kritik från experter, produktionsstopp mellan 24 maj och 3 juni och miljonförluster. Trots motgångarna är det en positiv informationschef som visar runt på gruvområdet i Kaunisvaara ett år efter den värsta krisen.
– Om ett år så producerar vi dubbelt så mycket av vårt högvärdiga järnmalmskoncentrat här. Vi räknar med cirka 4 miljoner ton per år från 2015. Det är den kvantitet vi tänkte när vi tog första spadtaget 2010, säger han.
Bolaget nyanställer och kommer att ha igång den andra produktionslinan under fjärde kvartalet i år. Man siktar på att fördubbla produktionen under nästa år. Målet är fortfarande att år 2016 öppna dagbrottet i Sahavaara, tre kilometer söder om Tapuligruvan, även om man fortfarande väntar på grönt ljus från mark- och miljödomstolen i Umeå.
– Tidigare stod vi inför att bygga upp ett fullskaligt gruvområde från noll, med en ekonomisk verklighet att förhålla oss till och med tidspress. Nu gör vi klart produktionslina två och har i övrigt fullt fokus på produktionen. Vi tog stora, nödvändiga steg under 2013, säger Niclas Dahlström om året som har varit.
Den ökade produktionen ställer ytterligare krav på logistiken. Cliffton, som ansvarar för transporterna av järnmalmskoncentrat, har i dag 24 lastbilar för transporter mellan Kaunisvaara och omlastningen till tåg i Pitkijärvi. Företaget kör även med cirka 30 temporära fordon för att hålla jämna steg med produktionen.
Till påsk ska det vara 31 ekipage och i februari nästa år 50 stycken. Omlastningen i Pitkijärvi och hamnen i Narvik kommer att klara av de ökade volymerna, enligt Niclas Dahlström.
– Hamnanläggningen är i det närmaste komplett nu, säger han.
När det gäller logistiken, vad säger du om att ni fortsatt är beroende av fossila bränslen för transporterna till Pitkijärvi?
– Det är den verklighet vi lever i. De moderna fordon vi har med en högre lastvolym är den lösning som är den bästa möjliga i dag. I ett längre perspektiv så är det klart att vi gärna ser järnväg.
Vad tänker du om Northland och framtiden?
– Mina tankar är att vi står inför en rad utmaningar, men alla som är med här upplever att vi bygger för framtiden. Det är mycket positiva miner. Vi har haft enorma utmaningar som vi har tagit oss an och vi har nya utmaningar som väntar. Alla ska vara medvetna om att det inte har varit och inte kommer att vara ett självspelande piano.