Gruvprojektet slukar 6,2 miljarder kronor för Northland resources. Det mesta går till industri- och gruvarbetsplatsen i Kaunisvaara, men stora satsningar görs också på omlastningscentralen (från lastbil till tåg) utanför Svappavaara samt utskeppningshamnen i Narvik.
- Vi håller tidsplanerna och ligger till och med före i vissa processer, säger Niclas Dahlström, informationschef, Northland resources.
Nu monteras och injusteras sista delen av processutrustningen. Samtidigt utbildas Northlands driftspersonal.
Entreprenörer fraktar bort ytterligare massor från Tapulifyndigheten.
- En vanlig vecka åker 600 personer in eller ut för arbete på gruvområdet, uppger Niclas Dahlström.
På annat håll testkörs Scaniafordon som Cliffton ska använda till malmfrakten.
Fortgår
Vissa entreprenörsföretag kommer att vara kvar länge. Industriområdet kompletteras efterhand medan mer torv och morän behöver fraktas bort för att frigöra ytterligare berg.
Stor del av gruvområdet var tidigare myrmark. Mycket kraft har lagts på att torrlägga myren och komma ner till berget med malmkroppen där dagbrottet Tapuli tas i bruk i november. Första leverans av järnmalmskoncentrat sker i början av 2013.
Arbetet ska gå till så att järnmalm efter sprängning fraktas med truck till en primärkross. Därifrån ska det finkrossade materialet gå på transportband till siktningsverket och vidare till en av de två malmladorna.
Slutligen går malmen till anrikningsverket där den processas till järnmalmskoncentrat.
Olika järnhalt
Båda malmladorna ska användas från 2014, då brytningen ska ha ökat i volym.
Vid full produktion i Tapuli ska 4,5 miljoner ton järnmalmskoncentrat produceras per år. Brytningen i Sahavaara planeras gå igång 2016.
- Då drar vi ner takten i Tapuli för att alltjämt fortsätta med en årsproduktion på 4,5 miljoner ton, säger Niclas Dahlström.
Tapulimalmen har lägre järnhalt men är ren och relativt okomplicerad att bryta.
Sahavaaramalmen har högre järnhalt men också mer av gråberg som måste tas omhand.