Frågetecken kvarstår kring transporter

Mitt i glädjeyran kvarstår frågetecknen kring hur transporterna av järnmalmen ska lösas. Lastbilstransport på smala vägar och överbelastad malmbana oroar.

TRANSPORTVÄG. Järnmalmen ska transporteras med lastbil 15 mil till Svappavaara. Där sker omlastning till malmbanan för vidare transport till Narviks hamn.

TRANSPORTVÄG. Järnmalmen ska transporteras med lastbil 15 mil till Svappavaara. Där sker omlastning till malmbanan för vidare transport till Narviks hamn.

Foto: Northland Resources

Pajala2010-12-15 06:00

Knäckfrågan kring transporterna gäller både de tunga lastbilstransporterna på allmän väg och huruvida den ökande användningen av malmbanan kan innebära eventuell överbelastning.

Enligt vad Kuriren erfar har det under höstens funnits en motvilja hos LKAB att släppa in Northland på malmbanan. Men inget av företagen har kommenterat saken när Kuriren ställt frågan.

- Jag tror att man har tolkat LKAB fel, man säger inte nej till Northland men tar upp en viktig sak att malmbanan redan idag har en tuff belastning. För att utöka transporterna ytterligare så måste vi titta på vilka åtgärder som krävs för att möjliggöra det, säger Arnold Vonkavaara, chef för Trafikverket Region Nord.

Han är född i Liviöjärvi i Pajala kommun och är förstås glad åt beslutet om gruvbrytningen. Men någon dispens till Northland för tyngre lastbilar är ännu inte klar, så icke heller beslut om en järnväg från Kaunisvaara till Svappavaara och malmbanan.

- Northland har ju sökt dispens för längre och tyngre lastbilar och vi tittar på en lösning för vad som är möjligt. När det gäller en järnväg så är det främst finansieringen som inte ännu är klar. Det gäller minst 12 mil järnväg så det är åtskilliga miljarder som ett sådant projekt skulle kosta, säger Vonkavaara.

Den tidigare transportplanen mot Finland skulle ha krävt byggnation av en dryg mil järnväg. Det skulle kostat drygt en miljard kronor, enligt Vonkavaara.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om