Att slopa gruvornas dieselsubventioner innebär enligt Kaunis Irons vd en smäll på 25 miljoner kronor för företaget. Linda Ylivainio förstår att det nya regeringsförslaget innebär svårigheter för en del företag, men i det stora hela försvarar hon förslaget som är en del av överenskommelsen mellan C, L, MP och S.
– Det ingår i januariavtalet och jag måste ta ansvar för den också. Jag förstår att det drabbar en del och att i synnerhet Kaunis Iron känner sig pressat av det här. Därför driver jag också andra frågor som är viktiga, till exempel att järnvägen ska få förbindning även till deras gruva. Men den här subventionen som har funnits har varit kontroversiell och nu är förslaget att slopa den och jag kommer att stå bakom det, säger Ylivainio och fortsätter:
– Vi måste gå i den riktningen, att fasa in fossilfria bränslet. Omsättningen av diesel på gruvmaskiner är vanligtvis hög och ett alternativ är ju nyinvesteringar, även om jag förstår att ett företag som Kaunis Iron inte kan göra det i nuläget. Jag har respekt för att det är tufft för dem. Men över tid så får vi hoppas att det är möjligt.
Pajalapolitikern Birger Lahti (V) sitter med i näringsutskottet. Han önskar att det skulle gå att göra en trappa så att subventionerna minskar i olika etapper.
– Diesel är ju ofrånkomligt för många maskiner ändå. Man borde införa en trappa så att det går på flera år, så att man under tiden kan titta på hur man ska effektivisera driften. Det blir galet när man gör allt direkt. Mitt parti har också varit emot subventioner, men jag vet att det blir svårt för gruvföretagen och att införa skatterna stegvis tror jag vore klokare.