Fler turistplan till Pajala

En förlängning av landningsbanan skulle få turistplan att landa i Pajala i stället för finska Kittilä. Investeringen som landar på mellan 40 och 60 miljoner kronor presenteras inom kort för näringsdepartementet.

PAJALA2005-09-06 06:30
Diskussionerna om flyget mellan Pajala och Luleå har varit många. Rikstrafiken har hotat med indragna flyg på grund av besparingar. <br>Kommunikationsminister Ulrica Messing kom så småningom med ett löfte om fortsatt trafik. Men i vintras meddelade nuvarande operatören, European, att man sätter in ett mindre plan(12 platser) på sträckan. Detta möttes av hårda protester från såväl flygplats- som kommunledning. Man vände sig till rikstrafiken och krävde operatörsbyte. Man har också markerat att man inte accepterar sämre kapacitet än det avtalade 15 passagerare. Så blir det nu också.<br>&nbsp;? Nordkalottflyg som skulle ta över den 28 oktober träder in redan nästa vecka. De har också försäkrat att det finns kapacitet för 15 passagerare när så behövs, säger Jukka Niskala, flygplatschef i Pajala.<br>Utvecklingsidé<br>Han konstaterar att alla turer kring flygets vara eller inte vara tagit mycket tid. Icke desto mind-re jobbar man för att lansera en idé, som kraftigt skulle utveckla verksamheten vid Pajala flygplats.<br>&nbsp;? Vi har svart på vitt att vi skulle få ta emot plan från England som i dag landar i Kittilä. Besöksnäringen i Ylläs expanderar hela tiden och det är trångt om utrymmet där. Vår flygplats ses som ett bra alternativ, säger Jukka Niskala.<br>I samverkan med bland annat Ylläs Travel Service som är en ledande turoperatör i Ylläs, som i fjol hade 18.000 bäddplatser och där det byggs omkring 1.000 nya bäddplatser varje år, har man skissat på ett förslag som ska läggas fram för näringsdepartementet inom någon vecka.<br>40 miljoner<br>Investeringen går lös på mellan 40 och 60 miljoner kronor.<br>&nbsp;? Den skulle kraftigt förbättra besöknäringens utvecklingsmöjligheter här i området och genom att kunna ta större plan skulle till exempel det tidigaste Stockholmsplanet kunna starta här, med mellanlandning i Luleå och samma sak på kvällen, säger Jukka Niskala.<br>Det nya avtalet för linjetrafiken till och från Luleå löper i tre år och innebär 20 turer i veckan eller tur och retur alla vardagar i veckan<br>&nbsp;? Vi kommer också att ta en diskussion med operatören om en söndagstur, eftersom vi anser att det behövs en sådan, säger Jukka Niskala.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om