Regeringen presenterade under måndagen ett omfattande stödpaket som ska möta upp de stigande bränslepriserna. En ökning som till stor del orsakats av den ryska invasionen av Ukraina. Totalt kommer det tillfälliga stödpaketet att kosta 13,9 miljarder kronor.
Paketet innehåller bland annat en sänkning av skatten på bensin och diesel med start den 1 juni. Beräkningarna ger vid handen att skattesänkningen innebär 1, 30 kronor lägre pris per liter. Till detta kommer den sänkning på 50 öre från 1 maj som tidigare klubbats igenom.
En sänkning av drivmedelspriset på 1,80 kronor. Hur påverkar det er? Frågan går till Lars Wallgren, logistikchef på Kaunis Iron.
– Det är klart att det har betydelse. Vi har som alla andra som har fordon drabbats av de stigande bränslepriserna. Vi har dieseldrivna fordon både i gruvan och för våra lastbilstransporter ovan jord. Så absolut så välkomnar vi varje sänkning, det betyder minskade kostnader. Vi kör upp cirka 15 000 kubikmeter diesel per år så det handlar om stora pengar för varje krona som drivmedlet stiger eller faller med, konstaterar Lars Wallgren.
Ett snabbt överslag visar att 15 000 kubik motsvarar 15 miljoner liter diesel. Den aktuella sänkningen skulle innebära en sänkning av kostnaderna med cirka 27 miljoner kronor. Detta på årsbasis. Nu kommer stödet i den form som presenterades under måndagen att vara i första hand i fem månader, sänkningen med 50 öre ska hållas i ytterligare en månad. Så kostnadsminskningen för Kaunis Iron landar i runda tal på 2,5 miljoner kr i månaden.
Reduktionsplikten, kravet på att blanda i biodrivmedel i bensin och diesel som pressat priserna uppåt, förändras inte utan fryses under resterande del av 2022 och under hela 2023. Något som direkt påverkar Kaunis Iron mindre eftersom de jobbar för att vara fossilfria till år 2025.
– Vi kör våra truckar och de fungerar bra med den reduktion som är i dag. Men vi ska ju ner till noll så vi kommer egentligen bara att fortsätta vårt arbete mot detta, menar Lars Wallgren som dock även ser fördelar i att indexregleringen på drivmedelsskatterna blir oförändrade fram till 2024.
– Sammantaget har stödåtgärderna tydligt positiva effekter för oss, det är ett klart och tydligt svar.
Noterbart är att sänkningen av dieselskatten i Sverige innebär att den hamnar på EU:s miniminivå.