En chaufför dog när han körde malmtransporten mellan Kaunisvaara och Pitkäjärvi. Den tragiska olyckan ägde rum söndagen 2 december och Kaunis Iron vet fortfarande inte hur det här kunde gå till. Polisen och Arbetsmiljöverket har inte heller kommit fram till hur lastbilen kunde hamna på fel körfält. Ishalka rapporterades direkt efter olyckan som en faktor som kan ha spelat in.
Men det tog inte lång tid innan trafiken för malmtransporterna var igång igen. Och enligt Malmtransport Norrs vd Peter Bohm har trafiken varit bra sedan dess.
– En bil har fastnat i Masugnsbynsbacken och i söndags var det en bil som åkte av vägen. Men det är sådant som händer i branschen, det var inga skador på chauffören och inga skador på bilen.
Hur har ni jobbat efter olyckan?
– Först tog vi hand om den psykosociala delen. Det är ju otroligt smärtsamt att bli av med en kollega. Sen har vi fortsatt verksamheten och vi jobbar hela tiden med trafiksäkerhet. Det är en av de främsta sakerna vi jobbar med, säger Peter Bohm och fortsätter:
– När en chaufför kommer tillbaka och träffar den som ska på nästa tur pratar om hur väglaget är. Vi försöker hela tiden att hålla chaufförerna uppdaterade om förutsättningarna.
Malmtransport Norr har enligt Bohm kommit upp i 270 000 mil sedan verksamheten startade. Många av de här milen kan ske på bristfälliga sträckor där Trafikverket planerar arbete.
– Väg 395 är den besvärligaste vägen. Från Autio till Masugnsbyn är det fem och en halv mil väg som behöver förbättras. Det var där dödsolyckan hände och det var även där vår första bil åkte av vägen, där chauffören satt fast i bilen i flera timmar innan de fick loss honom, säger Peter Bohm.
Kaunis Iron och dotterbolaget Malmtransport Norr sitter i förhandlingar med Trafikverket om att få till vägarbeten snabbt.
– Jag hoppas att det kommer igång till sommaren, men det får vi se. När det är statliga medel så kan regeringsbildningen ha betydelse i det här också.