Hur batteridrivna lastbilar kommer att fungera för tunga transporter i arktiskt klimat är det som pilotprojektet ska undersöka. Det är samverkansprojekt mellan Kaunis iron, Vattenfall, Volvo lastvagnar, ABB och Wist last och buss.
Testet beskrivs som världsunikt.
– Till min kännedom har ett sådant test inte gjorts tidigare, säger Ebba Bergbom Wallin vid Volvo lastvagnar.
Projektet som presenterades under torsdagen ska pågå under februari månad med en batteridriven lastbil för att testa hur den uppför sig i tufft arktiskt klimat, som laddning, säkerhet och förarnas upplevelse av bilen.
Det är en prototyp som Volvo lastvagnar tagit fram, men som ännu inte finns i serieproduktion. Kaunis irons mål är att ha en helt eldriven lastbilsflotta 2025.
– Vi tittar på alla möjliga lösningar. På biogassidan går utvecklingen inte lika fort som vi uppfattar det. Vi har inte låst oss med att köra på batteri utan vi ska köra eldrivet, men man har kommit längst på batterisidan. Vi trodde först på elvägar men kostnaden är tre miljarder för att dra luftledningar och många olösta frågor gjorde att vårt mål 2025 skulle ha passerat för länge sedan, så vi valde batteridrift, säger Lars Wallgren, Kaunis iron.
Om Kaunis iron lyckas med att elektrifiera transportern så kan man få bort 15 000 ton koldioxid per år. I dag har man 30 lastbilar med totalvikten 90 ton men med en lastkapacitet på 63 ton.
ABB bidrar med tre högeffektsladdare som är placerade i Kaunisvaara, Junosuando och Pitkäjärvi.
– Vi använder en beprövad teknik. Det är samma laddare som används till personbilar på 175 kW vardera, säger Eva Kvist Östgren, ABB.
Vattenfall kommer att äga elanläggningarna och försörja projektet med el.
– Vår strategi är att möjliggöra ett fossilfritt samhälle inom generation. Det innebär att industrin måste ställa om och ett stort område är inom transport, säger Maria Lindberg, Vattenfall.
Wist last och buss ska stå för service och underhåll, liksom man gör för alla de 30 lastbilarna som nu är i drift, men just nu står bilen i Luleå innan den ska köras till Pajala inför projektstarten.
– Vi har förberett lastbilen och installerat laddare den här veckan, säger Andreas Lantto, Nordkonsult.
– Vi är i början av den här utvecklingen. Vi kan inte vänta på andra utan måste köra själva, säger Lars Wallgren.