Därför borde de startat i Finland

Bill Wagener lämnade gruvprojektet 2010. "Looking back", betraktat efteråt, sätter han fingret på två frågor; finansieringen och valet av gruva.

För säkerhets skull. Revisionsbyrån Ernst & Young har begärt Northland i konkurs. Det betyder inte att bolaget går omkull, avfärdar gruvbolagets rekonstruktör.

För säkerhets skull. Revisionsbyrån Ernst & Young har begärt Northland i konkurs. Det betyder inte att bolaget går omkull, avfärdar gruvbolagets rekonstruktör.

Foto: Ulrika Vallgårda

Pajala2014-12-18 10:05

– När det blev en rekonstruktion 2013 var jag väldigt förvånad. De hade en lönsamhetsstudie och analyserade kostnader. Hur kunde det bli sådana fördyringar? Det blir sådana i den här typen av projekt, tio-femton procent kan det handla om. Men femtio? Jag var chockad. Jag vet inte vad de gjorde, men de hade inte uppmärksamheten på kostnaderna, det är ditt jobb att ha det, säger Wagener, som var aktieägare och säger att han gick ur i samband med rekonstruktionen.

En rekonstruktion följdes av nästa.

– Problemet senare var järnmalmspriserna, att de gått ner, och kostnaderna för transporterna. Det gick inte. Enligt min mening hade man heller inte full produktion, och då håller inte den ekonomiska beräkningen.

Det blir svårt, säger Bill Wagener, om utsikterna till ny gruvbrytning efter konkursen.

– Jag ser ingen annan än LKAB som har möjlighet att ta över. Jag känner däremot inte till LKAB:s produktionsstatus. De driver underjordsgruvor, de går bara djupare och klarar det rätt bra, men det är dyrare än att driva dagbrott. Det Northland har är en öppen gruva, men långt bort. Gruvbrytningen där är heller inte stor nog för att vara något för bolag som Rio Tinto och Anglo American.

I Hannukainen, där det en gång i tiden utfördes gruvbrytning, finns goda utsikter till gruvdrift.

– Ja, möjligheterna ligger på den finska sidan, men då måste du ju starta från noll.

Bill Wagener redogör för förekomsten av guld och koppar, som skulle bidra till lönsamheten för ett bolag som tagit sikte på järnmalmsbrytning i Hannukainen.

Han anser att Hannukainen borde ha blivit Northlands första gruva.

– Vi trodde vi hade två goda projekt, ett i Finland och ett i Sverige. När jag lämnade hade vi kommit rätt långt. Finland var det intressanta i tidigt skede och vi gjorde preliminära ekonomiska studier av fyndigheten. Av intresse var järnvägen, men det gällde för transporterna både på finska och svenska sidan. Järnvägen behövde uppgraderas. Du kunde ta dig till Kemi och skeppa därifrån. Det hade varit bättre att börja i Hannukainen om man fått ihop det finansiellt. Men jag var inte med i den delen. De kom inte tillräckligt långt med de finska myndigheterna. Istället valdes en mer komplicerad lösning som gjorde det dyrare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!