Dammet hänger i luften

Sedan Northland fått uppskov med miljöprövningen av bolagets verksamhet är frågan vad som händer med frågorna som skulle prövas. Dammet från transporterna är en.

Foto: Roland S Lundström

Pajala2014-08-04 10:57

Northland fick 2010 miljötillstånd av Gränsälvskommissionen för den första gruvan; Tapuli. I miljötillståndet villkoras bland annat hantering av processvattnet, damning, buller och vibrationer.

Numera prövar Mark- och miljödomstolen tillstånden och en helhetsprövning är sedan länge inledd. Den inkluderar den andra planerade gruvan, Sahavaara. Nyligen meddelade Northland att bolaget avvaktar med gruvan. En inbokad förhandling i Mark- och miljödomstolen 15 september blir inte av.

Samtidigt drivs den gamla verksamheten vidare. Till saken hör att fraktvägen Kaunisvaara-Svappavaara-Narvik inte var aktuell när det ursprungliga miljötillståndet gavs utan transporterna skulle ske via Finland. Damning samt föroreningar efter den nya färdvägen har orsakat kritik från ortsbor och länsstyrelsen.

Bolaget är inte förbjudet att via lastbil och tåg frakta järnmalmskoncentrat västerut men har heller inte klartecken för det.

– Transporterna är inte beaktade såsom de bedrivs, påpekar David Berggård, länsstyrelsen.

Av yttranden som inkommit i nya prövningen märks Trafikverkets tidiga konstaterande att 90 procent av landsvägen Kaunisvaara-Svappavaara går sönder inom ett år vid full produktion. Väginvesteringar genomförs.

Northland har av domstolen uppmanats visa hur störningar från buller och damm kan undvikas för boende.

Frågan är vad som händer med transportfrågan nu när tillståndsprövningen dröjer.

– Det är olyckligt, konstaterar Erik Olausson, tekniskt råd vid Mark- och miljödomstolen.

Northland resonerar som så att man inte är ensam på färdvägen. Skogsindustrins timmerbilar tillåts ju färdas kors och tvärs.

Man kan resonera så, menar Erik Olausson.

– Det som hittills reglerats i miljötillstånd vad gäller transporter är när de sker i ett närområde. Är det däremot låt säga tio mil så är det inte självklart. Men här utgör transporterna en stor belastning, transporterna kan komma att hanteras i den här domen, säger han.

Det är oklart när den uppskjutna förhandlingen hålls. Uppskovet var långt ifrån det första. Domstolen är inte glad åt Northlands återbud.

– Allt var inbokat för förhandling i upp emot fyra veckor, det gällde resor, Naturvårdsverket, finska myndigheter, tolkar och andra. Nu måste remissinstanserna kommunicera färdigt innan ny förhandlingen bokas, säger Erik Olausson

Tills dom faller är det tillsynsmyndigheten, länsstyrelsen, som kan ta Northland i örat om transporterna orsakar olägenheter, gör domstolen klart.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om