Det är transportföretaget Cliffon, som ägs av Peab, som kör malmen från Kaunisvaaragruvan i Pajala till omlastningsstationen i Svappavaara. Totalt har de drygt 30 specialbeställa lastbilar och drygt 150 anställda - chaufförer, transportledare och administratörer.
– Vi är givetvis helt beroende av hur Northland gör. Varslar de sin personal måste vi göra likadant. Nu måste vi börja med skapa oss en uppfattning om läget, säger Niclas Winkvist, ekonomichef vid Peab.
Sedan tidigare har Peab 260 miljoner i så kallade oprioriterade kundfordringar från den första rekonstruktionsplanen för Northland. En summa som också finns med i deras totala riskexponering i balansräkningen.
Företaget har också varit medvetna om riskerna i projektet.
– Med tanke på järnmalmspriserna så såg vi det här som ett möjligt scenario, fortsätter han.
Han påpekar att man är i ett tidigt skede nu och att man måste se på utsikterna att starta gruvan igen.
– Men naturligtvis är det här väldigt tråkigt, för det handlar om ett fint industriellt projekt, avslutar Niclas Winkvist