Beslut om lokala trafikföreskrifter efter statens vägar fattas av länsstyrelsen. I många fall är det Trafikverket som initierar ändringar, till exempel när det gäller hastighetsbegränsningar.
– Vi kan fatta beslut om hastighetsbegränsningar som avviker från grundhastigheten, på förslag från allmänheten eller andra myndigheter, säger Ella Öhlund.
När det gäller den aktuella vägsträckan finns inget inkommet ärende.
Beslut om fartkameror, fysiska farthinder, övergångsställen och varningsmärken prövas av väghållaren, i det här fallet Trafikverket.
När det gäller fartkameror i just Sattajärvi finns inte något pågående ärende.
Det uppger Peter Jonsson, presskommunikatör vid Trafikverket.
– Det är väldigt olyckligt när det sker olyckor, och självklart ser vi över saker och ting när sådana här saker händer. Vi utreder alltid dödsolyckor, säger han.
Brottsutredningen efter dödsolyckan leds från och med tisdagen av assistentåklagare Moa Grahn. Rubriceringen är vållande till annans död, grovt brott, och grov vårdslöshet i trafik.
Men ingen person har delgivits brottsmisstanke, uppger hon.
– Vi vet väldigt lite än och det kommer att ta ett tag innan vi kan reda ut vad som har hänt.
Det finns två överlevande: Har ni fått några uppgifter från dem som leder er vidare i utredningen?
– Vi har fått vissa uppgifter från en av dem. Men det är tidigt i utredningen och det är mycket som är oklart.