Det kan alltså bli just 90 ton som bolaget får hålla sig till.
Det handlar då om hur Northland resources ska kunna frakta malmen från gruvområdet kring Kaunisvaara på rationellt sätt. Första 15 milen ska frakten ske med lastbilar, till en järnvägsterminal i Svappavaara.
Gränsen för hur vägar får belastas går vid en totaltvikt på 60 ton. Northland resources vill ha dispens för tyngre frakter, med specialbyggda fordon.
104 ton
I höstas skrev Kuriren att bolaget gärna talade om 104 ton men hade tankar på upp till 170 ton. Nu har Trafikverket gått ut med att en fördjupad studie ska göras av följderna om dispensen sätts till 90 ton. Ändå säger sig företrädare för Northland vara nöjda.
- Ett oerhört bra besked. Den här dispensen är den högsta som kan ges när bron ser ut som den gör, säger Jonas Lundström, kommunikationsdirektör vid Northland resources. Den bro han talar om går över Tärendö älv och tål maximalt 90 tons totalvikt. Mätningar ska ge mer av besked om brons farbarhet. De utförs efter nyårsskiftet och fram till våren.
Stämma med förarbyten
Trafikverket och gruvbolaget jobbar ihop i den här frågan. Fördjupade studier ska göras innan Trafikverket ger besked om slutlig dispens och åtföljande villkor.
Parterna vill veta hur vägar och broar påverkas av ett upplägg med 90 ton. Tål den omnämnda bron påfrestningarna kan det likväl bli nedsatt hastighet där för de tunga fordonen, förklarar Magnus Sundling, Trafikverket.
Av betydelse är också hur körtider och vilotider påverkas. Northland vill inte komma i otakt.
- Högre vikt ger lägre medelhastighet. Northland vill se hur omloppstiderna stämmer, hur det fungerar med byte av förare och tankningar, säger Magnus Sundling.
Oavsett vilken totalvikt som slutligt tillåts krävs insatser på vägarna.