17,4 miljoner mer i personalkostnader

Kostnaden för timanställda inom socialförvaltningen i Pajala har fördubblats sedan 2010. Det visar en ny revisionsrapport som kritiserar interkontrollen inom förvaltningen.

Fördubbling. Kostnaderna för timvikarierar har ökat rejält de senaste fem åren, främst på grund av dålig interkontroll inom förvaltningen.

Fördubbling. Kostnaderna för timvikarierar har ökat rejält de senaste fem åren, främst på grund av dålig interkontroll inom förvaltningen.

Foto: Linda Wikström

Pajala2015-03-04 07:30

För stora personalgrupper för enhetscheferna att hantera, dålig internkontroll och dubbel utbetalning av lön. Det är några av de punkterna som tas upp i kommunrevisorernas granskning av Pajalas socialförvaltnings kostnader för timlöner. På fem år har kostnaden ökat med 17,4 miljoner kronor. Nu ska socialnämnden se över bristerna i organisationen.

– Så fort som möjligt när bemanningsenheten kommer igång kommer de att se över systemanvändning, attestordningen, så att det inte ska gå att ta genvägar. Självklart måste vi strama åt de brister som finns, säger Anna Kumpula Kostet (v) ordförande i socialnämnden.

Rapporten visar bland annat hur dubbelregistreringar av personal lett till ökade kostnader, till exempel när fast personal vikarierat på andra ställen än där de haft sin fasta anställning. Övertidskostnaderna har inom verksamheten för funktionsnedsatta ökat från 300.000 kr till 1.7 miljoner kronor sedan 2010. Revisorerna kritiserar också internkontrollen att för många personer kan attestera övertid. Personalsystemet Personec har en genväg som gör det möjligt att samma person som lägger in arbetat tid kan attestera den. Maj Lis Ejderlöf, socialchef tycker att det är bra att de nu har ett underlag att jobba vidare med för att förbättra internkontrollen.

Kan det bli så att bara enhetscheferna kan attestera tidrapporterna?

– Det är något som vi måste titta på, vem som kommer att attestera, vilka saker som ska gå över på bemanningsenheten och vad som ska ligga kvar på enhetscheferna, säger Ejderlöf.

De intervjuade enhetscheferna berättar att mycket tid går åt till att leta vikarier, detta trots att kommunen har en vikariesamordnare. Arbetssituationen beskrivs som pressad och stressad.

– Vi har haft en del omsättning bland enhetscheferna men det finns inget entydigt svar på varför de slutar, de är flera olika orsaker, säger socialchefen Maj Lis Ejderlöf.

Att bemanningsenheten inte omfattar hela kommunen kan bli ett problem menar Ejderlöf:

– Vi ser bara i systemet om de har jobbat hos oss inom socialförvaltningen, inte skola eller andra delar av kommunen. Men det är i alla fall ett steg i rätt riktning, säger Ejderlöf.

Under onsdagen kommer socialnämnden träffas för att diskutera hur de ska gå vidare med problemet.

– Jag vill inte föregå den politiska debatten men självklart kommer vi jobba med att lösa det här, främst genom att komma igång med vikariesamordningen, säger Kumpula Kostet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!