När gruvföretaget Kaunis Iron, efter Northland Resources konkurs, återupptog driften av gruvan i Pajala så innebar det också att Snells entreprenad verksamhet växte.
– Den stora uppåtgående trenden startade 2018 i och med att Kaunis Iron drog igång sin verksamhet. Vi var med under hela Northlandsvängen också, så vi hade erfarenhet från det jobbet, säger Magnus Pekkari, vd för Snells entreprenad.
Företaget som grundades 1967 har idag 203 anställda med huvudkontor i Pajala och med flera olika verksamheter. En del är deras sex bergtäkter där de arbetar med krossning och förädling av ballast. Därtill har de mobila krossar där de krossar sten till vägbyggen och andra byggnationer.
– Om det är någon vägsträcka i Norrbotten som ska repareras så behöver de oftast grus till det. Då kan vi vara där och även krossa i någon annans täkt, säger han.
Företaget är verksamt i fyra gruvor, Kaunis Irons gruva i Pajala, Aitikgruvan (Boliden), Vitåforsgruvan (LKAB) och Bolidens gruva i Kivitsa, norr om Sodankylä i Finland.
– Gruvverksamheten är den som är störst. Bara verksamheten i Kaunisvaara är omkring 60 procent. Lägger vi till det vi gör i Aitikgruvan så är det ytterligare 15 procent. Så tre fjärdedelar av vår verksamhet är i gruvor.
Vad innebär det för er att Kaunis Iron planerar att utvidga gruvverksamheten i och med att Mark- och miljödomstolen gett tillstånd till befintlig och utökad verksamhet?
– Jag antar att de jobben kommer att vara konkurrensutsatta i vanlig ordning, men vi kommer givetvis att vilja vara med. Vi har den fördelen att vi är på plats i Pajala. Vi har både personal och maskinresurser så vi hoppas att vi ska kunna vara med i öppningsskedet i gruvorna men även i den verksamhet som sedan kommer att bedrivas där, säger Magnus Pekkari.
Det finns även andra ställen där Magnus Pekkari ser möjligheter till utökad verksamhet.
– Aitik är väldigt intressant för oss då det bara är 13 mil från Pajala. Dessutom har de in stor utökning av sin verksamhet de närmsta åren i och med Liikavaaragruvan som kommer att öppnas. Kortsiktigt så vet vi också att det är många vägjobb under 2023-2024, säger Magnus Pekkari.