"Vi har inte fått några direktiv"
Nyårsafton är sista dagen då det är tillåtet med röd diesel i fordonstanken. Därefter innebär minsta spår dryga böter - eller? - Det är upp till varje tjänsteman att bedöma, säger Jonas Karlsson, Tullverket.
Foto:
Men Karlsson kan inte garantera att man går fri om tanken innehåller en mindre mängd röd diesel blandat med vanlig diesel.- Nej, det är så klart upp till varje tulltjänsteman att göra den bedömningen, säger han.Som sakkunnig vill Karlsson klargöra att tullen har rätt att stoppa bilar och kontrollera tanken även utan skälig misstanke om brott.- Det är alltså ett skatteärende och vår personal har rätt att göra en punktskattekontroll i gränsnära områden, säger han.Norrbottens-Kuriren har i flera dagar försökt nå Tullverkets personal i Haparanda för att få reda på hur kontrollerna ska genomföras efter årsskiftet.Inga direktiv till polisen
Den andra tillsynsmyndigheten som ska kontrollera röd dieselanvändning är polisen. Men det visar sig att ingen av de flertal poliser som Kuriren pratat med har fått några som helst direktiv om hur de ska arbeta med frågan.- Nej, hit till LKC har det inte kommit några instruktioner. Men jag tror inte det är meningen att vi ska stå och stoppa bilar direkt efter midnatt, säger Olle Kvarnerås, vakthavande länsbefäl Luleå.Anders Kaldereng, yttre befäl vid Haparandapolisen, har inte heller sett till några direktiv kring finska dieseln.- Nej, vi har inte hört något, men jag tror att det blir en mjuk övergång för spåren finns ju kvar i tanken ett tag.Man några garantier på att det är fritt fram med lite "rödblandat" ger inte heller polisen. Det är upp till varje tjänsteman, precis som hos Tullverket. Antingen blir det att köra in till närmaste verkstad och rensa tanken eller så får man koppla på stora charmen och hoppas att polismannen eller tullaren har en snäll dag.
Förbudet gäller lågbeskattad diesel som är märkt med det kemiska märkämnet "solvent yellow" som är gemensamt inom EU. Märkämnet finns sedan 2004 i den röda finska dieseln. Förbudet gäller för alla motordrivna fordon och båtar, undantaget båtar som har tillstånd enligt fiskelagen.Förbudet träder i kraft den 1 januari 2008. Märkämnet konstateras genom att bränsleprov analyseras av statens kriminologiska laboratorium (SKL). Om det innehåller "solvent yellow" så tas en straffavgift ut av Skatteverket. Avgiften beror på fordonets skattevikt och blir från 10.000 kronor för en vanlig personbil, ända upp till 50.000 kronor för en lastbil med över 20 tons skattevikt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!