Tvist om uppsägning av renhållningsavtal

Övertorneå entreprenad har ingått ett renhållningsavtal med kommunen.
Detta trots att avtalet
med nuvarande entreprenör, Övertorneå renhållning AB, inte blivit formellt uppsagt.
Karl-Erik Estola, VD, menar att han inte blivit delgiven om uppsägningen, och har nu anlitat en advokat.

ÖVERTORNEÅ2007-07-06 06:00
Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutade på måndagen att ingå ett fyraårigt avtal med Övertorneå entreprenad AB. Från och med årsskiftet tar den nya firman över renhållningen i kommunen.
Karl-Erik Estola, VD för den nuvarande entreprenören, Övertorneå renhållning AB, reagerar kraftigt på det beslut som tagits. Enligt honom har kommunen inte meddelat uppsägningen, vilket innebär att han fortsätter med kommunens renhållning även under 2008. Karl-Erik Estola har nu anlitat ett juridiskt ombud.
- Jag är kritisk till handläggningen av ärendet, säger han.
- Min advokat får göra en bedömning om hur vi ska agera framöver.

Finns inte bokfört
Från kommunens sida menar man dock att avtalet helt regelrätt har blivit uppsagt i samband med att beslutet togs den 17 oktober 2006.
- Vi har skickat ut beslutsunderlaget och även ett brev om uppsägning, säger Rune Blomster, teknisk chef.
Brevet är daterat till den sjunde november, men det finns inte bokfört när det har skickats.
Karl-Erik Estola kom på måndagen till kommunstyrelsens sammanträde med en handling, där han meddelade att han inte blivit underrättad om uppsägningen.

Överlämnade handling
Rune Blomster mottog handlingen, men valde sedan att inte påvisa den nya informationen när ärendet diskuterades. Ulf Zakariasson (ns) förde frågan på tal vid tre tillfällen, men gatuingenjör Niklas Wikman garanterade att allting hade blivit korrekt skött.
Kommunstyrelsen valde att gå på tekniskas linje.
- Om Estola får rätt innebär det att vi står med två renhållningsavtal under 2008, säger Ulf Zakariasson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om