Rapporten är den sjätte i ordningen som Sveriges kommuner och landsting (SKL) publicerar med jämförelser av resultat- och resursindikatorer på kommunnivå. Uppgifterna i rapporten gäller läsåret 2010/11.
Tanken är att den ska utgöra ett stöd och "väcka idéer till hur kommuner utifrån ett styrnings- och ledningsperspektiv kan bidra till att förbättra resultaten i skolan".
Fler når målen
Resultaten från årets Öppna jämförelser visar bland annat att andelen elever som nått målen i alla ämnen är den högsta på tio år. Det genomsnittliga meritvärdet har också ökat. Samtidigt har andelen behöriga till gymnasieskolan sjunkit. En delförklaring till sjunkande behörighet är att allt fler elever inte når målen i matematik, enligt SKL.
- Engagerat ledarskap, stöd till rektorerna, höga förväntningar på eleverna, lärare som lär av varandra, stöd till elever med särskilda behov och satsningar på ett bra arbetsklimat. Så jobbar kommuner där eleverna förbättrar sina resultat, säger Håkan Sörman i ett pressmeddelande.
Ojämnt i länet
Andelen elever som klarat G (godkänt) i ämnesproven i årskurs nio, där spretar det rejält i länet.
Pajala hamnar högst i länet med 93,1 procent, vilket ger en tionde placering i riket. Haparanda ligger sämst till med 62,9 procent, vilket ger en 277 plats av landets 290 kommuner.
När det gäller sammanvägt kunskapsresultat placerar sig Överkalix, Pajala och Övertorneå på plats 8, 10 och 35 i landet.
Pajalas kultur- och utbildningschef Leif Rönnbäck:
- Pajala har ju ganska länge haft mycket goda resultat. Det är en följd av att man satsar målmedvetet på utbildning och att man har små elevgrupper. Det gör att vi får goda möjligheter att stötta elever som behöver det. Sedan har vi duktiga lärare varav en hög andel är behöriga, säger Leif Rönnbäck.
Jokkmokk hamnar lägst i länet, på en 259 plats i riket.
Trygga i skolan
Det nya temat i årets rapport är elevernas syn på skolan och undervisningen. 60.000 elever i 122 kommuner i årskurs 5 och 8 har besvarat en enkät och resultatet visar att en stor majoritet har en positiv syn på skolan och undervisningen.
- En elev som är trygg, har goda relationer till lärarna, upplever höga förväntningar och ges inflytande får med sig så mycket mer från skolan än rena ämneskunskaper. Det har säkert också stor betydelse när man ska ut på arbetsmarknaden, säger Håkan Sörman.