Transportstyrelsen om p-boten i Malmö

Transportstyrelsen menar att ärendet med Elsa Öhmans p-bot har hanterats korrekt. Ansvaret för felet ligger i stället hos parkeringsvakten som fyllt i registreringsnumret, enligt Transportstyrelsen.

Mikael Andersson, pressansvarig på Transportstyrelsen.

Mikael Andersson, pressansvarig på Transportstyrelsen.

Foto: Andreas Johansson

Övertorneå2015-05-08 13:26

– Vi har en administrativ funktion. I det här ärendet har vi fått in en utfärdad p-märkning. Parkeringsvakten har fyllt i det här registreringsnummer och vi skickar ut en påminnelse att boten inte är betald. Det är det som är roten till det här problemet, säger Mikael Andersson, pressansvarig på Transportstyrelsen.

– Det är en automatiserad process och vi kontrollerar aldrig vilket fordon det handlar om, utan vi skickar ut en påminnelse om en bot inte är betald i tid.

Mikael Andersson säger att man alltid ska bestrida p-böter som av olika anledningar är felaktiga. Det ska göras hos polisen i det län där boten är utfärdad. Mikael Andersson tror att Elsa Öhmans bot relativt enkelt kommer att kunna makuleras av polisen.

– Eftersom de rör sig om ett så pass uppenbart fel så är mitt råd att kontakta polisen och bestrida boten för att se om de kan ta tag i det direkt. Vi från Transportstyrelsen har inte möjlighet eller rätt att ta bort några anmärkningar, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!