Stämde staten på fyra miljoner - förlorade

Det blev förlust i Svea hovrätt för mackägaren Jouko Kinnunen, Aavasaksa, som stämde staten på fyra miljoner kronor för utebliven inkomst då hans tanksläp beslagtagits.

Övertorneå2011-04-28 06:00

Jouko Kinnunen är ägare till bensinstationen ST1 i finska Aavasaksa mitt emot Övertorneå.

Han stämde staten på 2,4 miljoner kronor efter att tul-len beslagtagit hans släp. Han förlorade i Stockholms tingsrätt men överklagade till Svea hovrätt. Den här gången på närmare fyra miljoner kronor, inräknat rättegångskostnader samt räntor.

Förlust
Han yrkar via sitt bolag att hovrätten ska bifalla bolagets talan att det var fel att beslagta släpet samt befria bolaget från att ersätta statens rättegångskostnader vid tingsrätten. Bolaget har även begärt att hovrätten ska inhämta förhandsavgörande från EU-domstolen.

På onsdagen kom domen. Jouko Kinnunen förlorade. Hovrätten menar att det var rätt att beslagta släpet och avslår därmed skadeståndsanspråken. Rätten fastslår alltså tingsrättens dom och Kinnunen döms att betala ytterligare 40.000 kronor i rättegångskostnader.

Kuriren har inte lyckats nå Jouko Kinnunen på onsdagen som dock sagt han tänker överklaga om han förlorar. I så fall krävs prövningstillstånd i Högsta domstolen.

Björn Mattila, Haparanda, har bistått Kinnunen i tvisten.

- Rätten är okunnig och egentligen ska inte ett ärende där någon stämmer staten avgöras i Sverige utan på EU-nivå. Ingen vågar hålla i yxan när staten ska dömas.

Oljestriden

Svenska tullen beslagtog i november 2006 ett tanksläp som en privatperson hyrt av Jouko Kinnunens bolag Kiinteistö Oy Mäkisalmela för att transportera finsk röd diesel till Sverige.

Kinnunen fick tillbaka det först efter 22 månader och stämde då staten på 2,4 miljoner kronor i förlorade inkomster.

Han menar att det var fel att beslagta släpet då det är besiktat och godkänt i Finland för oljetransport. Om oljan är för eget bruk ska punktskatter inte tas ut.

Tingsrätten beslutade att det var rätt att beslagta släpet då det rör sig om ovanligt transportsätt och därmed inte står i konflikt med Rådets direktiv 92/12/EEG om allmänna regler för punktskattepliktiga varor m.m.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om