Sökes: något bättre än det goda livet

Övertorneå kommun arbetar med att ersätta den nuvarande "Det goda livet". Nu jobbar kommunen på att ta fram en ny variant.

NÅGOT NYTT. Hanna och Emilia Kariniemi ser gärna att Övertorneå byter slogan. "Något om att Övertorneå är familjevänligt och lugnt", säger Hanna Kariniemi.

NÅGOT NYTT. Hanna och Emilia Kariniemi ser gärna att Övertorneå byter slogan. "Något om att Övertorneå är familjevänligt och lugnt", säger Hanna Kariniemi.

Foto: Göran Lahti

Övertorneå2011-11-07 06:00

Kommunens slogan "Det goda livet" har funnits med ett tag och nu kan en ny vara på gång. Man vill hitta något unikt som bättre passar in som ledord för Övertorneå.

- Det är 18 kommuner i landet som använder "Det goda livet" så vi vill ta ett omtag och se om vi kommer fram till något som känns bättre. Men det är inte säkert att vi kommer att byta slogan, säger kommunalrådet Roland Kemppainen (S).

Kommunen har anlitat projektet "Attraktiv region" för vaska fram något nytt och fräscht.

- Jag har lyssnat på arbetsgruppen och det är väldigt intressant vad de tagit fram, säger Kemppainen.

"Spännande arbete"
Eivor Bryngelson är kommunikatör i "Attraktiv region". Hon och Lars Wallrup, processledare, har tillsammans med fem kommunbor ingått i arbetsgruppen.

- Det vi gör är att vi hjälper kommunen att positionera sig. Det är lite svårbeskrivet, men det går ut på att ta fram vad som är unikt för Övertorneå kommun. Det blir sedan ett förhållningssätt i kommunen, säger Eivor Bryngelson.

Fler kommuner har anlitat "Attraktiv region", exempelvis Älvsbyns kommun som kommit fram till ledordet Närhet.

Eivor Bryngelson vill inte avslöja vad Övertorneå-gruppen kommit fram till. Det ska presenteras vid ett möte den 1 december.

- Det ska bli mycket spännande att höra vad folk
tycker, säger hon.

Inget gott liv?
Kuriren kollade med några Övertorneåbor vad de har för tankar kring kommunens slogan.

- De får gärna ta fram en ny slogan för jag tycker inte att det passar bra med "Det goda livet" när vi får leva med släckt gatubelysning, säger Peter Kyrö.

Peter Kyrös sambo Linda Lampinen menar att det inte spelar så stor roll om kommunen har en slogan.

- Jag tänker aldrig på sådant i alla fall, säger hon.

Systrarna Emilia och Hanna Kariniemi menar att det vore bra med en förändring.

- Det borde vara något om att kommunen är familjevänlig och att det är lugnt här, säger Hanna Kariniemi som dock flyttat till Torneå på finska sidan.

Enligt Roland Kemppainen kostar det inte kommunen något att anlita "Attraktiv region".

Projektet Attraktiv region är en femårig satsning på marknadsföring av Norrbotten.

Målen för projekt Attraktiv
region är:

Norrbotten är känt som en dynamisk tillväxtregion

Norrbotten präglas av en positiv självbild

Projektet avslutas vid årsskiftet.

Huvudmän är Kommunförbundet i Norrbotten, Norrbottens läns landsting, Länsstyrelsen i Norrbotten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!