SLP ser ut att klara krisen
Bilbranschen är omskakad och det slår mot underleverantörerna. Ett undantag är SLP, släp och lastbilspåbyggnader i Övertorneå. Anders Frisinger är koncernchef för SLP:s ägare ZMek Holding AB: - Det ser bra ut, men det finns inga garantier, säger han.
KLARAR KRISEN. Bilindustrin är i djup kris. En underleverantör som dock tycks klara sig är SLP i Övertorneå. "Det ser bra ut", säger koncernchefen Anders Frisinger.Foto: GÖRAN LAHTI
Foto:
torneå.Klarar krisen?
- Vi säljer mycket på Nordkalotten, Boliden, LKAB och norra Finland och Nordnorge, däremot är det lugnare i södra
Sverige, säger Frisinger. Enligt Frisinger har SLP 51 anställda i Övertorneå, åtta i finska Rovaniemi och sex i bilindustrins Mecka Trollhättan. Utan att ge några garantier så menar företagsledningen att man ska klara sig igenom krisen bilindustrin utan varsel.- Det måste vi satsa på, det är klart att vi ska klara det, säger koncernchefen.Östersundsbaserade ZMek är alltså moderbolaget och det andra stora företaget under
ZMek:s paraply är Jonsson & Paulsson Industri AB som också finns i Östersund. De är under-
leverantörer inom metallsegmentet med Volvo, BT och Sandvik som stora kunder. Alltså kunder som drabbats betydligt hårdare den senaste tiden.- De har dragit ner produktionen rejält och vi blev tvungna att varsla 45 personer på Jonsson & Paulsson i Östersund, säger Frisinger. Varslen påverkar inte SLP då företagen har andra produkter och kunder och är helt oberoende av varandra.På SLP tror man också att de pågående järnvägsbyggena och de nya huvudnivåerna i gruvorna på Malmfälten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!