Sänkt mjölkpris upprör bönder

När Norrmejerier den 1 augusti sänkte mjölkpriset med 15 öre slog det hårt mot Norrlands mjölkbönder, som samtidigt får avsätta mer och mer pengar till foder, elräkningar och räntor. - Det känns konstigt för oss leverantörer att ta smällen för att de satsar mer på marknadsföring, säger Tomas Mörtberg som driver Polcirkellantgården i Jouksengi.

ÖVERTORNEÅ2008-08-02 06:00
Tomas Mörtberg ser ett direkt samband mellan Norrmejeriers omfattande reklamkampanjer för bland annat bärdrycken Jokk och Västerbottensost, och den prissänkning som företaget nu gör.- Jag har hört att det handlar om reklamkostnader på 100 miljoner kronor.Norrmejeriers VD Bo Rasmussen hävdar dock bestämt att beslutet inte har något att göra med företagets marknadsföringskampanjer.- Nej, i den budget vi tog för 2008 hade vi räknat med att höja vårt försäljningspris, men det ville inte handeln gå med på. Det enda vi kan göra då är att sänka priset till leverantörerna. Det här är inget unikt för Norrmejerier, Milko och Skånemejerier har också tvingats till prissänkningar av samma anledning.Hotar med hårdhandskar
Tomas Mörtberg köper emellertid inte argumentet, och uppmanar sina kollegor att ta i med hårdhandskarna.- Det är jäkla konstigt. Är det handeln som bestämmer priserna? Det är horribelt, jag tycker att ledningen gör det lätt för sig. Vi måste börja ryta mer, vi som äger mejeriet.Stora pengar
En prissänkning på 15 öre per liter, innebär för Tomas Mörtberg en förlust på cirka 240.000 kronor utslaget på ett år. Stora pengar för en mjölkbonde som samtidigt brottas med höga priser på el och foder samt höga räntor. Företaget har i dag 300 mjölkkor, och fyra och en halv anställda. Den enda lösning Tomas Mörtberg ser nu, är att slimma organisationen ännu mer.- Vi lever redan på marginalen. Det enda sättet att kompensera den här förlusten är att minska med en 75 procents
anställning.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om