Salt ett nödvändigt ont?

Nu rasar renägare mot Svevia som de anser saltar vägarna för mycket. Saltet lockar renar till vägarna med viltolyckor som följd.

NÖDVÄNDIGT ONT? Vägsaltet har många nackdelar men anses av Trafikverket vara nödvändigt i halkbekämpningen.

NÖDVÄNDIGT ONT? Vägsaltet har många nackdelar men anses av Trafikverket vara nödvändigt i halkbekämpningen.

Foto: Göran Lahti

Övertorneå2011-11-29 06:00

Höstvädret har lett till långa perioder av så kallad svarthalka på vägarna. För att förebygga olyckor har Svevia blandat in mer salt än vanligt i sanden. Det lockar renarna till vägarna och antalet viltolyckor med ren har ökat drastiskt på sistone.

Renägaren Jan-Olof Heikkilä, Övertorneå, är en av dem som reagerat på saltandet.

- Nyligen dog fyra renar i Ruskola och på söndagen två i Juoksengi. Det här får inte fortsätta, inte bara för renarnas skull utan människorna utsätts för fara när renarna lockas till vägen.

Tomas Suup, ordförande i Korju sameby, menar att Svevia bryter mot reglerna.

- Vi har fått veta att det är högst 15 kilo salt per ton sand som gäller, men de lägger ut mycket mer, säger Tomas Suup.

Inget regelbrott
Saltinblandningen är normalt fem kilo salt per ton sand men sedan oktober har saltinblandningen varit hela 250 kilo per ton, enligt Mats Nyberg, arbetsledare vid Svevia driftområde Överkalix och Övertorneå:

- Orsaken är det extrema vädret med långvarig svarthalka och vi måste prioritera att bekämpa blixthalkan. Saltet är såpass effektivt mot halkan och håller också kvar sanden vid dessa förhållanden. Att renarna lockas till vägarna är tyvärr medaljens baksida, säger han.

Enligt Lars Hedström, informatör vid Trafikverket, är kravet på maximalt 15 kilo per ton borttaget i de kontrakt som skrivs nu, men däremot ska man eftersträva så låg saltförbrukning som möjligt.

- Entreprenören har rätt att blanda in exempelvis 250 kilo salt per ton sand under svarthalkaperioden, men naturligtvis ska det inte göras året om, säger han.

På klass 3-vägar (E 4, 97) ska vägen vara snö- och isfri ner till en vägytetemperatur på -6 C. Där saltar man normalt med en saltlösning bestående av salt och vatten.

På klass 4-vägar (väg 98, 99 med mera) halkbekämpas normalt med saltinblandad sand. Under den så kallade svarta halkan kan man även använda saltlösning om den totala saltmängden inte blir större än vid sandning med saltinblandad sand.

På klass 5 vägar halkbekämpar man med sand. Salt får i det fallet endast användas efter godkännande av beställaren.

Källa: Trafikverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!