Produkten som säljer hos SLP

Ett framgångsrikt samarbete mellan studenterna Jan Ola Larsson och Jonas Fahlesson och SLP i Övertorneå har gett företaget angenäma problem.
? Volvo räknar med att sälja 250 släp. Vi kan maximalt göra 80, säger VD Vilhelm Lampinen.

ÖVERTORNEÅ2005-09-28 06:30
Släp och lastbilspåbyggnader i Övertorneå AB, SLP, har haft en mycket gynnsam utveckling sedan konkursen 2002 och de nya ägarna kom in. Man har ökat personalstyrkan från 28 till 40 och mer personal skulle man behöva. Framför allt är det ont om svetsare. Företaget är landets enda tillverkare av släpvagnskasetter och får tillverka produkter för det stora flertalet av lasbilsmärken som rullar på vägarna i Europa.<br>I april 2004 fick man kontakt med två studenter på Luleå tekniska universitet som sökte examensjobb. Det är Jan Ola Larsson och Jonas Fahlesson som läste industriell design.<br> ? Jag hade fått förfrågningar om att göra en automatkassett med en trippelkärra och har klurat på det i flera år, men aldrig kommit till skott. Så kom de här grabbarna och fick i uppdrag att konstruera en sådan för oss, säger Vilhelm Lampinen.<br>Prototyp hos Volvo<br>Enligt Jan Ola Larsson var man direkt inne på att verkligen försöka göra en fungerande produkt av sitt arbete och inte bara en pappersprodukt. Och det har man nu lyckats med. Den första prototypen av Eurokassetten som företaget kommer att kalla den, är redan ute hos Volvo och den kommer att åka ut på mässor i bland annat Holland.<br> ? Det känns kul att vi lyckats ro i land det här. Vi har ju fått sätta oss in i allt som har betydelse vad gäller ett sådant här släp, från funktion till design. Det är nog inte så vanligt att man hinner få fram en färdig produkt så här på ett exjobb, säger han belåtet.<br>Kollegan Jonas Fahlesson är lika nöjd han.<br> ? Det har varit otroligt lärorikt. Eftersom vi ska ut på arbetsmarknaden, så är det en fin merit att ha varit med i ett sådant här projekt, säger han.<br>Båda konstaterar att de blivit lite skadade på vägen.<br> ? Man kollar in alla släpvagnar, ser lastbilar och släpvagnar överallt och det känns extra roligt att få göra något för ett företag i hemkommunen, säger Jan Ola Larsson, som har rötterna i Övertorneå, men finns numera i Luleå.<br>Två släp i ett<br>Finessen med denna nya produkt är att den ger en mer flexibel användning, är en sorts två släp i ett. Man kan dels köra och tippa efter skogsvägar, men också kasettera och backa in i på tomter där det är trångt. Konstruktionen är också lättare än tidigare vagnar, vilket enligt Vilhelm Lampinen är allt viktigare med höga energikostnader. Ute i Europa gäller också lägre totalvikter och då är ekipagets vikt än mer betydelsefull.<br>Vilhem Lampinen sätter ett stor värde på samarbetet med universitet i allmänhet och med dessa två konstruktörer i synnerhet.<br> ? Vi kanske hade fått vänta på det här i sex år till. Kanske det aldrig blivit av utan sådan här hjälp. Nu gäller det bara att ordna med resten, säger han med ett skratt.<br>Behöver personal<br>Det visar sig att det nya bygget fått en enorm respons ute på marknaden. Volvo, som är samarbetspartner i det här fallet, siar om en försäljning på 250 kassetter per år.<br> ? Det är otroligt. Vi kan dock bara göra maximalt 80 per år. Vi får se hur vi gör, om vi lägger ut en del på lego, eller hur det blir. Det är hur som helst ganska angenäma problem, säger han med ett glatt leende.<br>Han vågar inte sia om utvecklingen på företaget, trots denna nya framgångsprodukt och det beror på svårigheterna med att få tag i personal. Ett märkligt fenomen i en bygd där arbetslösheten är 15 procent.<br> ? Ja, men vi har inte de som är utbildade till verkstadsjobb, svetsare till exempel, säger han.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om