Ekfors energi miste tidigare rätten att sälja el, men har vägrat att lämna ut kundernas tidigare mätvärden vilket krånglat till faktureringen och omöjliggjort för andra elhandelsföretag att ta över. Men från den första april kan elkrånglet vara över då Piteenergi anvisas som leverantör till dem som hittills varit kund till Ekfors energi.
- Med Rejlers hjälp och tack vare att kunderna skickat in mätvärden så kan nu Piteenergi Handel ta över funktionen. Jag är övertygad om att de kommer att bli en utmärkt leverantör, säger Johan Gullesjö.
Ekfors energis kunder har under en tid fakturerats dubbelt för nätavgiften, både från tvångsförvaltaren Johan Gullesjö och från Ekfors energi. Av rädsla för avstängning har en del betalat dubbelt.
En räkning - inte två
- Ambitionen är att alla kunder så snart som möjligt ska få en räkning och inte två som tidigare. Det är förstås omöjligt att veta vad Styrman gör åt det här, men de som anvisas till Piteenergi är inte skyldiga att betala något till någon annan, säger Johan Gullesjö.
Piteenergi går in i detta, högst medvetna om vem Ekforskoncernens kontroversielle vd Mikael Styrman är.
- Vi fick en förfrågan och känner att vi vill försöka hjälpa människorna där uppe. Det kommer att innebära mycket jobb, men vi är redo, säger Jörgen Hellsten, marknadschef på Piteenergi.
Hoppas ta över kunderna
Jörgen Hellsten hoppas att Ekfors energis gamla kunder, och förstås även övriga, väljer dem.
- De kan ringa, maila eller teckna nytt elhandelsavtal direkt på företagets hemsida. Vi kommer också att ha personal, även finsktalande, på plats i Haparanda och Övertorneå vid utvalda datum för att svara på frågor från såväl privat-, som företagskunder, avslutar Hellsten.