Medeltida grepp i klassrummet
Pelle och Lisa gör en resa i tiden ända tillbaka till medeltiden. De upptäcker de stora skillnaderna mellan då och nu. Övertorneå centralskolas fyror valde teater som ett sätt att lära.
? Det är roligare än att sitta i klassrummet, säger Jakob Perä, 10.
? Det är roligare än att sitta i klassrummet, säger Jakob Perä, 10.
Rollfigurerna Pelle och Lisa hamnar i en hel del konstiga situationer på grund av kulturkrocken med den tidens människor och företeelser.
De lär sig att det mesta var annorlunda på medeltiden och klarar sig undan faror med nöd och näppe.
Föreställningen innehåller både drama och musik och vävs ihop av olika berättare i ensemblen. De unga skådespelarna uppträder säkert och publiken följer spänt med i pjäsen.
Stafettroller
Pelles och Lisas roller görs av olika elever.
- Vi valde att göra det som en stafetteater. Det var så många som ville spela Pelle och Lisa, berättar Rose-Marie Barmosse som står för regin.
Trots att det handlar om en resa långt tillbaka i tiden så ingår faktiskt en raplåt i den musikaliska delen av pjäsen. Den heter Riddarrap och barnen sjungrappar unisont, vilket inte är lätt, mycket imponerande.
- Den har vi tränat mycket på, säger musikläraren Kristina Kruukka.
Enligt lärarna tar eleverna till sig kunskaperna bättre genom att dramatisera. Skolbarnen har dock läst om medeltiden parallellt med teaterövandet.
- De har gjort allting jättebra, det är svåra repliker, berömmer läraren Ulla Wiippa-Persson.
Tre roller
Jakob Perä är en av de unga skådespelarna.
- Jag har spelat tre roller, men det har gått bra. Glömde bara något ord ibland, säger han.
De flesta av de duktiga eleverna lär nog komma ihåg pjäsen om medeltiden även i vuxen ålder.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!