Ekfors energi har försatts i konkurs men kunderna drabbas fortfarande av turbulensen de senaste åren.
Fått inkassobrev
Den här gången gäller det de kunder som den 1 april i år blev anvisade Piteenergi som elleverantör efter att Ekfors kraft mist rätten att bedriva elhandel. Alla kunder inom koncessionsområdet har ännu inte anvisats då korrekta mätvärden ännu saknas.
Kyrkoherde Roland Hemphälä är en av de elkunder som fått kravbrev från Piteenergi och nu även från Svea inkasso.
- Det är väldigt konstigt. Hur kan jag krävas på avgifter när jag inte skrivit avtal med Piteenergi? När Ekfors tappade rätten att sälja el så ville jag ha Luleå energi som leverantör, då vi har en lägenhet i Luleå och avtal med dem där, säger Hemphälä.
Inget avtal - eller?
Roland Hemphälä har skrivit till Svea inkasso för att förklara läget.
- Jag tog ju kontakt med Luleå energi så fort jag kunde. Jag fick avtal med dem den 1 maj och jag fortsatte att betala till Ekfors energi under tiden fram till dess, säger han.
Anders Ådemo, säljare och kundrådgivare vid Piteenergi:
- Vi uttalar oss inte i enskilda fall. Men kunden är ju fri att själv välja elhandelsbolag, och de som inte gjorde det direkt efter 1 april blev automatiskt anvisade till oss, säger han.
Den 15:e i varje månad är dagen för att byta elleverantör för att det ska gälla nästkommande månad, enligt Anders Ådemo.
- Information om det här har gått ut till alla kunder. Vi har besökt Övertorneå och andra orter i Tornedalen för att hjälpa elkunderna på bästa möjliga sätt, men sådana är reglerna.
Inte nöjd
Jörgen Hellsten, marknadschef vid Piteenergi:
- Formellt sett så är det så det ligger till, men vi vill att de som har några som helst problem eller frågor ska höra av sig så ska vi försöka lösa det på bästa sätt, säger han.
Roland Hemphälä är inte helt nöjd med svaret.
- Man hade kunnat vara smidigare. Piteenergi kommer till Tornedalen och visar ett "storsvenskt" beteende och ska ha betalt - efter allt som vi elkunder fått stå ut med, säger han.