Kostsamt bakslag

Ekfors Kraft har hamnat i ett nytt blåsväder. Nu drabbas bolaget av ännu ett bakslag. Den chockhöjning som företaget fakturerade till ett 20-tal kunder i januari 2008 ska betalas tillbaka - per omgående. Det framgår av ett beslut från Energimarknadsinspektionen.

SKA BETALA TILLBAKA. Ekfors kraft tvingas betala tillbaka avgifter till elkunder enligt ett beslut från Energimarknadsinspektionen.

SKA BETALA TILLBAKA. Ekfors kraft tvingas betala tillbaka avgifter till elkunder enligt ett beslut från Energimarknadsinspektionen.

Foto: Göran Lahti

ÖVERTORNEÅ2008-06-26 06:00
Det var i januari 2008 som Ekfors Kraft införde en så kallad högbelastningsavgift. Avgiften drabbade minst ett 20-tal stora kunder i Övertorneå kommun, som samtliga belagdes med kraftigt höjda avgifter. Vissa upp emot 60.000 kronor. Som effektkund - med garanterad elförsörjning - drabbades Övertorneå kommun hårdast av alla. De fick en chockhöjning på cirka 350.000 kronor. Dessutom hotade Ekfors Kraft att ta ut den höjda avgiften retroaktivt från år 2002 och framåt. En miljonsmäll för kommunen, med andra ord. Flera berörda företag konsulterade energimarknadsinspektionen, EI, som är den myndighet som övervakar och har tillsyn över den svenska elmarknaden. Företagen fick rådet att betala avgiften. Kommunen vägrade
Enligt EI var aviseringen, som var kunderna tillhanda i januari 2008, att betrakta som ett juridiskt giltigt avtal. En obetald faktura skulle ge elbolaget rätten att kapa eltillförseln, var beskedet. Många företagare valde pliktskyldigt att betala den saltade räkningen. Övertorneå kommun valde däremot att bestrida fakturan. - Vi kommer inte att betala den del som avser högbelastningsavgiften. Först ska utreda de rättsliga grunderna, hälsade kommundledningen via sin advokat Jens Arnhof. Ny granskning
Efter kraftiga påtryckningar till EI blev Ekfors Kraft återigen aktuell för en granskning. I februari i år inleddes en ny tillsyn av bolaget. Denna gång gällde frågan huruvida bolaget hanterat offentliggörandet av den aktuella höglastningsavgiften. Med andra ord; på vilket sätt Ekfors Kraft aviserat höjningen till de drabbade kunderna. Nu har EI fattat beslut i frågan. I föreläggandet framgår det att Ekfors Kraft brustit i sina åtaganden som ellverantör. Att skicka fakturan direkt till kunderna är inte tillräckligt, anser EI. - Vi har gjort bedömningen att bolaget inte följt gällande regler för hur avgiftshöjningar ska offentliggöras, säger Rebecka Thuresson, som är jurist på avdelningen för företagstillsyn på EI. Brister i hanteringen
Enligt föreskrifterna är den som har nätkonsession skyldig att meddela höjningar och övriga avgifter "genom annonsering i en eller flera ortstidningar, via hemsida på internet, samt genom publicering i Post- och Inriks Tidningar". Något som inte gjorts, enligt EI:s granskning. - Det är vad som krävs för att över huvud taget få ta ut en ny avgift. Alla nätföretag har den skyldigheten, säger Thuresson. Själva avgiftshöjningen i sig har inte varit uppe för granskning, påpekar hon. - Den har vi inte tagit ställning till. Den här granskningen gäller enbart själva förfarandet från bolagets sida. Får betala tillbaka
EI beslutar därför att annullera den omtvistade höjningen. Ett positivt besked för kommunledningen i Övertorneå. - Det är ett glädjande besked för alla kunder som belastats, säger kommunchef Maria Salmgren. - Men det här är nog inte färdigt än, befarar hon. Ekfors Kraft uppmanas nu att betala tillbaka de pengar som inkommit från de drabbade kunderna i Övertorneå kommun. På grund av bolagets "väl dokumenterade ovilja att följa ellagstiftningen" beslutar EI dessutom om en straffavgift. Om återbetalning inte sker inom två månader, åläggs Ekfors Kraft att betala vitesavgifter på sammanlagt 150.000 kronor. Per månad.
Fotnot:
Kuriren har under onsdagen sökt bolagets VD Mikael Styrman för en kommentar, utan att lyckas.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!