De språkliga missförstånd som kan uppstå och som Birger Mukkavarra påtalade med sin anmälan förra året känner de inte igen sig i.
– Generellt fungerar det jättebra, det är enstaka klagomål, och då försöker vi återkoppla snabbt till patienten. Det är viktigt om det har hänt något att patienten vänder sig till oss så att vi kan reda ut det direkt, säger Elisabeth Eero.
– Det finns alltid någon på plats som kan svenska, enligt finsk lag är det ett måste, man ska kunna bli bemött på båda språken, säger Tapani Risku.
Vad säger du till de svenska patienter som känner oro för att inte göra sig förstådda i Pello?
– Patienter har fritt vårdval i Sverige, precis som i Finland, så visst kan de söka vård i Kalix om de vill, det har jag ingenting att säga om, säger Tapani Risku.
Även Elisabeth Eero är tydlig med att patienter har ett val även när det är vårdcentralen i Pello som har jour.
– Det är ingen som tvingas till Pello, men i vissa situationer kan det vara viktigt att en patient kommer snabbt till läkare och då åker ambulansen via Pello om det är närmare än till Kalix, säger Elisabeth Eero.
Finns det skillnader mellan den finska och svenska sjukvården?
– När det gäller medicinska bedömningar finns det inga skillnader. Det finns byråkratiska skillnader kring till exempel ekonomi och uppföljning, men det är ingenting som påverkar en patient i ett akut läge, säger Tapani Risku.
Jouravtalet mellan vårdcentralerna löper tills vidare. Inspektionen för vård och omsorg (IVO) kommer nu att granska hur samarbetet fungerar efter Birger Mukkavarras anmälan. Granskningen är ännu inte inledd, enligt Anne Vaher, enhetschef för IVO avdelning Nord.