Gruvan kan ge lyft för SLP Övertorneå

Northland resources bestämde sig för att skeppa ut järnmalmen via Narvik, vilket innebär att lastbilstrafiken kommer att öka markant - kanske med ekipage på 170 ton.

60 TON. Maxlasten på den här splitternya grusbilen är 60 ton. Med dubbla släp av större storlek nås 170 ton - om dispens ges, vill säga.FOTO: GÖRAN LAHTI

60 TON. Maxlasten på den här splitternya grusbilen är 60 ton. Med dubbla släp av större storlek nås 170 ton - om dispens ges, vill säga.FOTO: GÖRAN LAHTI

Foto: Göran Lahti

Övertorneå2010-10-02 06:00
Northland har sökt dispens hos Trafikverket för att kunna transportera järnmalmskoncentrat med rekordtunga lastbilsekipage de 16 milen från gruvan i Kaunisvaara till Svappavaara. Därifrån fortsätter transporten till Narvik via Malmbanan. Man har beräknat att det behövs cirka 200 lastbilstransporter per dag. I dag är maxvikten för ekipage med ett släp 60 ton. Gruvbolaget hoppas få tillstånd för ett ekipage med dubbla släp och en total lastvikt på 170 ton. Ett positivt besked om dispens kan betyda ett rejält lyft för SLP, Släp och lastbilspåbyggnader i Övertorneå AB, som redan nu producerar till gruvindustrin. - Vi har tagit fram en principskiss på hur ett sådant ekipage skulle kunna se ut, säger platschefen Christer Thornberg.Har ni kontakt med Northland?- Ja. Men det är inget som är lovat utan det är öppna kort som gäller. Gruvprojektet är av så stor omfattning så det är nog många som kommer att vilja vara med och offerera på det. Inget avtal för produktion är skrivet ännu?- Nej. Vi har sagt att vi gärna är med och utvecklar det som vi kan, säger Thornberg.Har ni en fördel som finns i branschen redan?- Ja. Vi producerar främst till LKAB men också till övriga Sverige. Sedan har vi också påbyggnader till vanliga grusbilar och även produkter på entreprenadsidan och där kan vi också komma in. Det är väl det första som kommer att behövas när vägar och byggnader kring gruvan, säger Thornberg.Vind i seglen
Så sent som ifjol fick SLP säga upp ett stort antal anställda men företaget har nu vind i seglen med 40-talet anställda och en omsättning på cirka 80 miljoner kronor. Om storordern på de speciella ekipagen hamnar hos SLP i Övertorneå måste man anställa fler.- Om det ska göras många fordon på kort tid och konjunkturen håller i sig så kan det bli en fördubbling av personalstyrkan. Och även om vi inte får ordern så blir gruvbrytningen ett lyft för hela Tornedalen, säger Christer Thornberg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om