Givande designarbete

Designens betydelse för en produkts framgång är betydligt större än vad många tror.
Det har åtta företagare från östra Norrbotten fått lära sig när sex designelever från Sverige och Finland har hjälp dem att utveckla sina produkter via projektet Sommardesignkontoret.

ÖVERTORNEÅ2007-08-25 06:00
Ny modell av skinntofflor, säljande tomatförpackningar, ombyggnation av en biograf - det är några av de projekt som designstudenterna har arbetat med under de sju veckor Sommardesignkontoret har pågått. På fredagen höll de sin slutredovisning inför de åtta företag som valt att ta del av deras kunskaper. Oftast använder sig mindre företag av marknadsföring via annonser. Att designa sin produkt för att på så sätt mäta sig högre i konkurrensen är en utväg som få tänker på, enligt handledaren David Larsson. Ofta finns också argumentet att det är för dyrt men det handlar mer om hur man ser på det, säger han.
- Design är en investering och inte enbart en kostnad. Det handlar om produktutveckling som i slutänden kan användas i konkurrenssyfte, säger han.
För att medvetandegöra företagarna om detta finns bland annat Sommardesignkontoret som nu är inne på sitt sjätte år. David Larsson och projektledaren, Lena Allheim som arbetar vid Centek i Luleå har funnits med hela tiden.
- Vi har arbetat med nästan 60 företag i hela länet - 70 procent av dem sysslar idag med något av det som togs fram när de deltog. Polardörren är ett exempel , säger Lena Allheim.

Från Sverige och Finland
I år deltar företag från Överkalix, Övertorneå och Pajala och branscherna sträcker sig från tomatodling till tillverkning av skinntofflor och minireningsverk. Studenterna som kommer från Sverige och Finland studerar till designers eller arkitekter och har minst två års studier bakom sig. En av dem är Filip Strebeyko som läser till arkitekt vid vid Chalmers i Göteborg. Han har bland annat deltagit i att förändra övervåningen i Maximhuset i Överkalix - från biograf till bostäder.
- Det har varit spännande att komma ut och möta företagen. Oftast har de en bild av hur de vill ha det och det gäller att arbeta fram en vision utifrån deras situation, säger han.
Kommunikationen har varit mycket rak ingen har tyst godtagit en idé som inte tilltalat dem. Det uppskattar Filip Strebeyko.
- Det är bra att få raka åsikter i en designprocess. Vågar man man inte säga något försvinner många bra idéer.
David Larsson har själv arbetat med design både i Sverige och utomlands. I Norrbotten finns många bra produkter, enligt honom. För 10.000 kronor får företagen möjlighet att nyttja studenterna vid Sommarkontoret - den chansen borde fler ta, säger David Larsson och fortsätter:
- Idag har man väldigt lite kunskap om hur viktig designen är. 10.000 kronor är en liten penning för att få prova på dess möjligheter.
Sommardesignkontoret sker i samverkan mellan Centek vid Luleå tekniska universitet och Svensk Industridesign.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om