"Företagarna här är flexibla och fiffiga"

Påhittighet och flexibilitet i företagandet är ett framgångskoncept i Övertorneå. Det är näringslivsutvecklare Ida Brännströms intryck sedan hon tillträdde i oktober förra året.

Ida Brännström, näringslivsutvecklare Övertorneå kommun.

Ida Brännström, näringslivsutvecklare Övertorneå kommun.

Foto: Pressbild

Övertorneå2022-02-08 11:00

Förra året var det många som många som ville starta upp nya företag i Övertorneå, enligt Ida Brännström, Övertorneå kommun.

– Eftersom jag är relativt ny på tjänsten har jag har svårt att ge en samlad bild av företagsklimatet i kommunen men vad jag märkt, till exempel vid företagsbesök, är att företagarna här är bra på att hitta flera ben att stå på i sina företag. De är flexibla och fiffiga på att hitta flera affärsområden i verksamheten så att de kan anställa folk och sysselsätta sig själva på heltid. Ett exempel är att starta en webbhandel som komplement till sin fysiska butik. Det är inspirerande att se.

– Vi på kommunen finns för att svara på frågor och ha nära dialog med företagen och hjälpa till där behov finns. Det gäller inte bara att få i gång nyetableringar, även de som redan är igång ska vi stötta. Det ska vara så låg tröskel som möjligt till kommunen. Mitt jobb är att vara spindeln i nätet och bland annat pussla ihop folk. Jag träffar många olika och ser därför var det kan finnas synergier. Om någon vill bygga kan jag hjälpa dem komma i kontakt med rätt personer. Det kan också handla om regionala stöd eller samarbeten vi har med grannkommunerna.

Varför starta företag i en glesbygdskommun som Övertorneå?

– Jag tror att närheten till naturen och en meningsfull fritid motiverar många att vilja bo och göra karriär här. Det som gör att jag själv trivs är att vardagen är enkel: Efter jobbet hinner jag åka skidor, jag behöver inte pendla långa avstånd. Jag behöver inte åka någonstans för ha semester –  Övertorneå har vintermiljön. 

Hur ser det ut för centrumhandeln?

– Än så länge gapar det inte tomt i butikerna på våran byagata även om internethandeln har ökat i hela Sverige. Jag tror kommunborna är medvetna och vill handla lokalt i första hand. Det är viktigt med de naturliga möteplatserna, det ger ett levande samhälle.

Monica Wikström-Johansson är rådgivare på Nyföretagarcentrum Nord. En av de största utmaningarna för ett nyetablerat företag är att jobba med marknadsföring och försäljning, menar hon.

– Man måste vara smartare om man inte har råd med stora marknadsföringskampanjer. Då kan man till exempel jobba med relationsskapande marknadsföring. Är du ny som företagare kan du även "kroka arm" med någon annan, så att verksamheterna kan korsbefrukta varandra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!