Fler gästnätter genom samarbete

Samarbete och marknadsföring av attraktioner ska ge fler gästnätter i Övertorneå Det är ett koncept som de nya ägarna av hotell Tornedalia tror på och för att leda satsningen har man tre kvinnor med gedigen erfarenhet från branschen.

Övertorneå2005-05-03 20:20
<BR>Ett svenskt hotell med ett finskt koncept med en norska som chef. Det är kontentan av att hotell Tornedalia i Övertorneå får nya ägare. Bolaget Good Turn in Arctic Circle har fem ägare, två från Finland och tre från Sverige. En av dessa, Göran Simu presenterade planerna inför framtiden och sade att man kommer att dra nytta av de erfarenheter som finska Lappland gjort vad gäller marknadsföring av turismen.<BR>? Finnarna ligger 15?20 år före oss, men vi kan lära av dem. Vi ska samarbeta med att marknadsföra det här områdets attraktioner, det ger fler gäster till vårt hotell, men också till andra anläggningar här, Göran Simu.<BR>Hans kollega i bolaget Svante Wälimaa, driver tillsammans med sin son Tomas Wälimaa, Tornedalen reser. De säljer i dag omkring 4.000 gästnätter per vinter. Kunderna kommer i första hand från mellersta Europa. Inom några ska antalet besökare fördubblas. Nu närmast, inför sommaren ska man satsa hårt på den norska marknaden.<BR>? Vi vet att de i dag åker till svenska kusten. Nu ska vi få de att stanna här några dagar. Det finns mycket fint att uppleva det här, det har bara inte marknadsförts nog, säger Göran Simu.<BR>Jouko Kinnunen från Aavasaksa är den tredje delägaren och trion gläds åt de rekryteringar som man lyckats göra.<BR>? Det är tre mycket duktiga kvinnor, varav två blir delägare. En av de är hotellchefen, Eirin Hannedal som jobbat på Tornedalia sedan 1990, säger Göran Simu.<BR>Marknadsföringschef blir Ritva Pirttilahti. Hon har arbetat tio år i branschen, men de senaste åren har hon verkat inom telecom i bland annat Hongkong och talar flera språk utöver finska och svenska.<BR>? Det finns stora utvecklingsmöjligheter i det här området. Jag ser detta som en stor utmaning och är glad att få återkomma till besöksnäringen och vara med om den här satsningen, säger hon entusiastiskt.<BR>Hon har rekryterats av Ulla Maija Uusitalo, som själv är delägare, men kommer till att börja med verka mer sporadiskt eftersom hon går en ledarskapsutbildning inom turism. Även hon har en lång erfarenhet från branschen.<BR>För Eirin Hannedal var det första dagen på jobbet som chef, efter att ha varit anställd i huset, under olika ägare i 15 år.<BR>? Det känns mycket spännande. Lite ovant är det med tanken att vara chef, men det verkar vara en bra grupp av människor det här och det ska bli roligt med en ordentlig satsning på hotellet, säger Eirin Hannedal.<BR>Vad det i slutändan innebär, är lite för tidigt att säga. Marknadsplanen utarbetades under dagen, men klart är att det kommer att bli mer av aktiviteter och öppethållande än vad det varit den senaste tiden.<BR>Det är också klart att det samarbete som finns med restaurangutbildningen hos Nord fortsätter och ska även utvecklas.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om