En lyxkryssare på hjul

Det finns husbilar och så finns det HUSBILAR. Jouni och Tuija Kalla satsade på det senare. Kuriren tar er med på en sväng med tvåmiljonerskryssaren Qexman 9000.

Foto:

Övertorneå2009-04-11 06:00

Det är många som tillbringar påskhelgen i husvagnen eller husbilen parkerad i fjällen eller på någon annan vacker plats i länet. Mysigt men lite trångt och opraktiskt efter ett tag, tycker många. Men det var inte trängsel som fick Jouni Kalla att fundera på en större husbil än den "normala" familjen hade innan. - Jag har dålig rygg och kunde inte köra så långa sträckor. Då började jag planera för den här, säger han. Vi lämnar Övertorneå bakom oss sittande på lufttrycksdämpade stolar högt ovanför marken, sikten är oförskämt god genom vindrutan av jätteformat. Galen idé
Husbilen är egentligen en lastbil, chassit kommer från en tysk lastbil av märket MAN som Jouni Kalla köpte sprillans ny 2006 för 600.000 kronor. Många tyckte att det var en galen idé, men det fanns en baktanke. - Jag och en bekant tänkte starta produktion av husbilar. Det finns en stor marknad för lite lyxigare husbilar, framför allt Tyskland, berättar han. Planerna gick i stöpet men Jouni Kalla byggde i alla fall ett exemplar som han har döpt till Qexman 9000. Bilen registrerades 2008 efter att Jouni Kalla lagt ner 2.000 arbetstimmar och cirka två miljoner kronor på bilen. Han berättar att folk ofta kommer fram och undrar vad det egentligen är för märke och tillverkare. - Det är ganska roligt att se deras min när jag berättar att jag har byggt den själv, säger han och skrattar. Massor av finesser
Husbilen, som bara har gått 1.082 mil, sväljer de rejäla ojämnheterna på väg 99 fantastiskt väl. Inte konstigt med lufttrycksdämpare för bakvagnen. Dessutom finns backkamera med två linser, eget bensindrivet elverk, riktig vattentoalett och fullstor dusch. Vattentankarna för dricks- och duschvatten tar inte slut i första taget heller. - Jag får lasta drygt ett ton och det ryms en motorcykel i lastrummet om man vill, säger Jouni Kalla. Ovanför förarens huvud finns en dubbelsäng, specialbeställd från Italien, som fälls ner automatiskt när det är läggdags. Totalt finns åtta fullstora bäddplatser och sex bältesförsedda sittplatser. Hela kupén är på 20 kvadratmeter, som en etta med kök. - Egentligen skulle man klara sig utan kåken, säger Jouni Kalla innan han släpper av Kurirens utsände, svårt drabbad av husbilsfeber.
Fakta Qexman 9000: Längd: 9,40 meter Höjd: 3,40 meter Bredd: 2,50 meter Vikt: 8,8 ton Boyta: 20 kvadratmeter Sittplatser med bälte: 6 Bäddplatser: 8 Motor: Commonraildiesel, 210 hästkrafter (vridmoment 820 Newtonmeter). Förbrukning: 1,2-1,5 liter per mil Växellåda: Sexväxlad automat av robottyp (manuell låda som växlar med hydraulik) Färskvattentank: 320 liter Duschvattentank: 250 liter WC avloppstank: 90 liter AC, Inbyggd värmepanna (vattenburen värme), extra dieselvärmare, eget bensindrivet elverk (3,6 kilowatt), tre batterier (220 ampere), gasolvärme, gashäll, grillugn, kompressordriven kyl och frys 210 liter (12 volt).
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!