Elprishöjning synas

Energimarknadsinspektionen kräver nu att Ekfors förklarar hur energibolaget hanterat den kraftiga prishöjning elkunderna råkat ut för.

ÖVERTORNEÅ2008-10-03 06:00
Upprinnelsen är en artikel i Kuriren om en prishöjning på förbrukningselen. En elkund med avtal om fast pris reagerade på att prishöjning skett under pågående avtalsperiod. Tiden för att hinna säga upp avtalet och kräva mer betalt hade gått ut. Då ska det gamla lägre priset gälla, menade elkunden och hänvisade till avtalet.Energimarknadsinspektionen (EI) fick senare klart för sig att elkunder från Tornedalen vänt sig till Elrådgivningsbyrån för att få veta om Ekfors kan göra på detta sätt. I det läget beslöt EI att agera.Ingen tillsyn
Myndigheten har ingen tillsyn över elhandlarnas priser. Däremot engagerar den sig i hur information om prisändringar sköts. Elhandlarnas informationsskyldighet för kunder som har tidsbestämt avtal regleras i ellagen och på det området kan EI bedriva tillsyn. Enligt ellagen måste en elhandlare informera kunder som har tidsbestämt elavtal tidigast 90 dagar och senast 60 dagar innan avtalet löper ut. Kunden ska då informeras om exakt när avtalet upphör och vad konsekvenserna blir.Nu vill EI veta när och hur Ekfors har agerat. I Kuriren har bolaget medgett att man agerade för en prishöjning senare än 60 dagar innan avtal löpte ut.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om