Ekfors chockhöjer elpriset

En chockhöjning av elpriset. Det är vad som väntar Ekfors Energis kunder efter att företaget aviserat en höjning av eltaxan med 60 procent. Aviseringen damp ner i brevlådan en vecka innan höjningen träder i kraft. - Vi har inget val, säger Henrik Luttu hos Ekforsbolagen.

UPPRÖRD.Birger Wiippa i Armasjärvi säger att han varit en trogen kund till Ekfors Energi, men är nu både förvånad och förargad över att bolaget höjer eltaxan med 60 procent. Med kort varsel dessutom.

UPPRÖRD.Birger Wiippa i Armasjärvi säger att han varit en trogen kund till Ekfors Energi, men är nu både förvånad och förargad över att bolaget höjer eltaxan med 60 procent. Med kort varsel dessutom.

Foto:

ÖVERTORNEÅ2008-09-26 06:00
Från 49,9 öre till 79,9 öre per kWh innan skatt och moms. Så mycket höjs den rörliga elavgiften för de kunder som har leveransavtal med Ekfors Energi. För de som inte har avtal görs en höjning till 84,9 öre. Det betyder att de kunder som har avtal med Ekfors Energi inklusive skatter får betala 1,27 öre per kWh för sin el. Dessutom tillkommer en fast månadsavgift på 50 kronor. Härutöver tillkommer en nätavgift som inte berörs av den här höjningen. För en bostad som förbrukar cirka 25.000 kWh el betyder det en kostnadsökning med över 9.000 kronor per år. Att bolaget aviserar om en höjning under löpande avtalstid upprör kunder som Kuriren har talat med. - Varför ska man ha avtal om de ensidigt kan höja priset? I mitt avtal står det att avtalet förlängs i två år om ingen part säger upp det två månader i förväg och jag har inte sagt upp avtalet och det har inte Ekfors heller. Jag tolkar det som att jag har rätt att köpa el av dem för 49,90 per kWh två år framöver, säger Birger Wiippa, en av berörda kunderna.Det nya priset börjar gälla den 1 oktober. Aviseringen damp ner i kunders brevlådor åtta dagar innan.Birger Wiippa är både förvånad och förargad. - Det är ju en chockhöjning med 60 procent! Och så kommer brevet bara några dagar innan det nya priset börjar gälla. Man undrar ju om de verkligen får göra så, säger han.En annan kund som vi talat med säger att han blivit erbjuden att skriva avtal med andra elbolag under sommaren. Men sagt nej på grund av att han har avtal med Ekfors. Att bolaget nu i sin tur ensidigt höjer tycker han är anmärkningsvärt.Även Birger Wiippa har uppvaktats av andra bolag - och tackat nej med motivering till gällande avtal.Henrik Luttu hos Ekforsbolagen säger att man tvingats att höja priset på grund av rådande marknadspriser.- Vår senaste avtalsperiod löpte fram till sista juni. Men vi har fortsatt att behålla samma taxa ända till nu. Personligen har jag tyckt att elpriset ligger alldeles för högt och vi har försökt att vänta. Men nu kunde vi inte vänta längre utan tvingades att avisera om en höjning, säger Henrik Luttu. Har ni sagt upp avtalet två månader innan som det står i kunders avtal?- Det står lite olika i folks avtal, men nej, det har vi inte gjort. Men avtalstiden har som vi bedömer det gått ut, säger Henrik Luttu.Han säger att några kunder hört av sig till bolaget och undrat över höjningen. Han förstår folks reaktion - och medger att höjningen är kraftig. De kunder som inte accepterar det nya priset kan enligt honom säga upp sitt avtal med Ekfors. Men kunderna hinner ju inte få en annan leverantör innan 1 oktober?- Nej, och kanske borde vi ha gått ut med aviseringen redan i maj. Tyvärr blev det så här nu, men de som vill ha annan elleverantör hinner göra en ändring till 1 november, säger Henrik Luttu.Enligt honom binder sig inte bolaget just nu för någon tidsperiod vad gäller den nya taxan. - Det nya priset gäller till det att vi meddelar något annat. Vi är bara en liten aktör på en stor marknad, säger Henrik Luttu.Vi har sökt bolagets VD Mikael Styrman utan att lyckas nå honom.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om