Drömväg på andra sidan gränsen

Omdebatterade E 10 är många chaufförers mardröm. E 8 längs med den finska sidan gränsen framstår som motsatsen.
– Den är nästan alltid snöfri, det är som sommarväg, säger timmerbilschauffören Patrick Mäkitaavola.

VINTERVÄG. Långa sträckor av E 8 har belysning för att höja säkerheten.

VINTERVÄG. Långa sträckor av E 8 har belysning för att höja säkerheten.

Foto: Nils Jönsson

Övertorneå2014-01-30 06:35

Videon är inte längre tillgänglig

Europaväg 8 sträcker sig från Tromsö till Åbo. I Finland går vägen långa sträckor parallellt med gränsen mot Sverige. Belysning, rejäla lastbilsparkeringar och vintertid nästan alltid en snöfri vägbana. Det är några anledningar till att Patrick Mäkitaavola och många av hans kollegor i Tornedalen värderar vägen högt.

– Den är nästan alltid snöfri på delen söder om polcirkeln, det är som sommarväg. Så är det ju inte på E 10, fast det är på samma breddgrader. Vi får ju lika mycket snö här, säger han.

Patrick Mäkitaavola är transportledare och chaufför på Bröderna Junttis åkeri i Övertorneå. Han har kört lastbil sedan slutet av 1980-talet. Dagligen avverkar han mellan 40 och 60 mil med timmerbil, både på den svenska och finska sidan gränsen. Ofta kör han på mindre vägar, men regelbundet på E 8.

– Det är bättre generellt i Finland, nog är det skillnad på vägarna, säger han.

Regelbunden skötsel ser han som en bidragande orsak till att E 8 oftast är gynnsam att köra även på vinterhalvåret. Mer pengar till plogning och underhåll tror han är nyckeln till bättre standard i Sverige.

– Det är inte plogbilschaufförerna det är fel på, men det är lättare att torka bordet rent om det är slätt än om det är gropigt, säger han.

På Wälimaas Bussar i Övertorneå är chaufförerna Johan Vanhaniemi och Christer Pieti eniga om att E 8 håller en mycket hög standard.

– Privat kör jag alltid på finska sidan när det går, säger Johan Vanhaniemi.

Vad är skillnaden på E 8 under vintern jämfört med till exempel E 10?

– Det går inte att jämföra. Det är som natt och dag. De sämst underhållna finska vägarna är som de bästa svenska. De saltar lite mer och så hyvlar de kontinuerligt, säger Christer Pieti.

– De plogar när det behövs, och de har kvar reflexkäpparna längs vägarna i Finland, säger Johan Vanhaniemi.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!