Änglavakt efter att ha fastnat i vägräcke
De nya vägräckena längs väg 99 väcker starka känslor. Nyligen höll räckena på att orsaka en allvarlig olycka då en man klämdes fast med sin bil i räcket på fel sida av vägen.
OTÄCKT TILLBUD. Mannen, född 1926, satt fastklämd i bilen till dess att bärgare kunde få loss bilen från räcket. Polis var snabbt på plats och kunde varna trafikanterna.
Foto: Göran Lahti
söderut. Vägen är smal och räckena gör att möten med timmerbilar blir en obehaglig upplevelse. Nu när snön kommit upplevs vägen som ännu smalare. Ulf Zakariasson, Hedenäset, tycker att räckena är idiotiska.- Om man får sladd på bilen finns ingenstans att ta vägen. Det blir frontalkrock. Räckena gör vägen mycket smalare, framför allt vintertid, säger han.Farligt tillbud
I torsdags hände just det som Zakariasson fruktat. En äldre man fick sladd på sin bil vid en omkörning i lägre hastighet och slog emot räcket på vänster sida. Mannen klämdes fast i bilen och kunde bara hjälplöst se på när mötande trafik kom farande nerför den branta backen mot honom. Lyckligtvis var polis snabbt på plats och kunde varna trafikanterna med blåljusen. Bilen bärgades och mannen klarade sig oskadd.- Det hade kunnat gå riktigt illa. Han hade änglavakt, en tung lastbil hade aldrig kunnat få stopp i det hala väglaget, säger Zakariasson.Vägbredden vid platsen var cirka sex meter. Räckena på båda sidor om vägen är cirka en halvmeter utanför vägytan.Blir säkrare
Ove Lundberg, projektledare Vägverket region norr, menar att räckena höjer trafiksäkerheten.- Problemet är att sidoområdena är så ogynnsamma med branta slänter och träd, stenar, stubbar i närheten av vägen. På en 90-väg ska det vara nio meters fritt sidoområde, säger han.Enligt Lundberg är de mest frekventa olyckorna singelolyckor där folk åker av vägen och krockar med fasta föremål. - Risken för frontalkrockar ökar något, men det är inte alls i paritet mot de vinster man gör genom att förhindra singelolyckor, säger han.I Niemisel fick Vägverket flytta räckena utåt efter att Kuriren avslöjat att de låg så nära att gång- och cykeltrafikanter utsattes för fara.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!