75-åring utan telefon
Sedan i söndags är ett äldre par i Pallakka utan telefon. Efter upprepade avbrott har dottern i Luleå fått nog. - Min pappa är hjärtsjuk och 75 år gammal, jag kräver att Telia skickar en tekniker som lagar felet även om de bor i glesbygd, säger Jessica Havela. Malin Persson från Teliasonera beklagar och lovar att familjens telefon ska lagas under torsdagen.
ORO. "Jag kräver av Telia att ska kunna nå pappa via hemtelefon, han har haft svimningsanfall tidigare och det känns inte bra att inte kunna ringa", förklarar Jessica Havela som strider med Telia för att få föräldrarnas telefon lagad.
Foto:
Dottern Jessica Havela har försökt klaga hos Telia och förklarar att hon blivit mycket dåligt bemött, bland annat fått svaret att föräldrarna inte kan räkna med snabb service då de bosatt sig i Pallakka. Enligt Malin Persson på TeliaSoneras presstjänst ska bostadsorten inte ha någon betydelse utan att alla felanmälningar åtgärdas efterhand de kommer på tur, däremot har äldre personer som har det så kallade trygghetslarmet via kommunen, förtur.- Min pappa ska inte behöva ha ett trygghetslarm för att få sin telefon lagad, det är befängt! säger Jessica Havela. Enligt Telia sonera ska telefonen vara åtgärdad under torsdagen och därmed inom 24 arbetstimmar från det felanmälan kom in. De flesta standardavtalen med Telia innebär att ingen kompensation utgår om inte personen varit utan telefon i minst fem dagar.- Jag anser att mamma ska bli kompenserad för att hon tvingas använda mobiltelefon för kontakt med omvärlden, sägar Jessica Havela. Telia sonera anser att det är för få avbrott i Pallakka för att vara högt prioriterat, vårfloden har däremot skapat stora problem med telefonnätet varav mest i Bodenområdet varav många tekniker befunit sig.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!