Sedan i onsdags har arbetet med att bärga plogbilen som ägs av Morjärvs motorsällskap pågått. Den gick till botten i mitten av februari.
Det är Boråsföretaget Marine Works som har fått uppdraget. Ägaren Martin Häggström är bärgningsledare och har erfarenhet av liknande jobb sedan tidigare.
Problemet i Övermorjärv har varit tyngden på lastbilen, förutom dess egen vikt på cirka fem ton hade den utrustning som vägde lika mycket. Dessutom är isen av dålig kvalitet.
Utbildade dykare
Martin Häggström är liksom de anställda utbildade dykare och har varit nere i den uppsågade vaken för att steg för steg avlägsna två plogar och flera betongvikter från lastbilen.
- Det har varit mycket svårjobbat. Sikten är lika med noll, säger Martin Häggström.
Men på fredagens morgon var alla redo att börja hissa upp lastbilen med hjälp av lyftblock. Först upp var hytten, efter lunchtid var det dags för den bakre delen. Metodiskt och decimeter för decimeter närmade sig först balkarna och sedan däcken vattenytan.
Löser problemen efter hand
- Det finns ingen handbok för det här, det handlar om en process där man löser problemen allt eftersom, säger Martin Häggström.
Halv tre på eftermiddagen kunde Erik Karlsson från räddningstjänsten meddela att dieseltanken inte hade skadats.
- Det har inte läckt ut någonting, tanken är intakt, säger han.
En halvtimme senare hängde bilen på bockar med speciella medar i väntan på att bärgningsbilen skulle anlända för att dra den de sista 250 meterna in mot land.
Klockan 17.30 stod plogbilen äntligen på fast mark.