Vägverket lovar bra väg alla årstider

Efter fem månaders arbete har delar av E 10 fått en rejäl ansiktslyftning. Allt till gagn för trafikanterna, enligt driftchef Per-Mats Öhberg vid Vägverket som förrättade invigningen i Lansjärv på torsdagen.

NÖJDA. Byborna Georg Häreskog och Gunvor Bergström skakade hand med Per-Mats Öhberg. De är nöjda med de nya beläggningarna, även om Georg  önskade fler förbättringar längs E 10. Foto: Lars Hedström Vägverket

NÖJDA. Byborna Georg Häreskog och Gunvor Bergström skakade hand med Per-Mats Öhberg. De är nöjda med de nya beläggningarna, även om Georg önskade fler förbättringar längs E 10. Foto: Lars Hedström Vägverket

Foto: Lars Hedström Vägverket

Överkalix2009-10-16 06:00
Kritiken mot delar av E 10 har varit massiv inte minst från yrkestrafiken som dagligen färdas längs sträckan. Djupa spår i asfalten som orsakat trafikolyckor både sommar- och vintertid, kurvor och skymd sikt samt få skyddsräcken är några av de argument som framförts. Nu har fyra delar längs sträckan från Rautas ovanför Kiruna till Lansjärv åtgärdats. Efter alla slutregleringar hamnade prislappen på 50 miljoner kronor, enligt Per-Mats Öhberg. Normalt brukar Vägverket utföra arbeten i storleksklassen 20 miljoner för att slippa så mycket störningar i trafiken. -  Men det här är en medveten satsning på E 10, säger Per-Mats Öhberg.För summan får trafikanterna en fin och jämn väg, lovar han. -  Det har varit stora problem med spårbildning. I Lansjärv och Skröven har vägen varit så dålig att vi inte har kunnat hålla ett bra vinterväglag, men nu kan vi det, säger han. Nya vägtrummor, dikning, avvattning, förstärkningsåtgärder med utbyte av skyddslager samt ny beläggning är några av de åtgärder som bidragit till förbättringen. Vid invigningen som firades med kaffe och fika på TankoMat i Lansjärv fanns ett 20-tal bybor på plats. Under 2010 inleder Vägverket arbeten längs sträckan Kiruna-Björkliden.
Tre olika entreprenörer har utfört vägarbetet på uppdrag av Vägverket: ABL, Asfaltbeläggningar i Boden, NCC och Svevia.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om