Skröven har sämsta vägen
Vägarna har knappast blivit säkrare i länet.Det konstaterar Motormännen i sin senaste undersökning.Kuriren hittade länets sämsta vägsträcka ur trafiksäkerhetssynpunkt.E 10 förbi Skröven.
Mätningen görs med hjälp av en speciell buss som rullar längs vägarna. I den registreras vägens mittområde, sidoområde och de korsningar som finns. Säkerheten skattas och vägavsnittet får stjärnor från en till fyra där fyra är bäst.
Norrbotten har inte så många mil fyrastjärnig väg att skryta med. Motorvägen förbi Piteå, förstås. Några avsnitt på E 4 söder om Piteå jämte söder och norr om Luleå. Och några strö-sträckor dessutom.
Sedan är det en del tre stjärnor, men mest underkända två. Merparten av E 45 har två jämte nästan hela E 10.
Sämsta sträckan
Av det uppmätta vägnätet i länet finns en sträcka med bara en stjärna.
Det gäller ett avsnitt längs E 10 på 2,5 kilometers längd förbi Skröven mellan Överkalix och Hakkas.
– För mittpoängen är det en stjärna. Inget mitträcke finns, säger Sofia Blomgren, Sweco, som på Motormännens uppdrag varit med om att göra studien. Sidopoäng är två stjärnor och korsningarna har en stjärna. Troligen finns där många och farliga korsningar och hastighetsbegränsningen är vad jag förstår 90 km/tim.
Säkra sidoområden
Säkra sidoområden handlar om att man ska kunna köra av vägen på ett någorlunda säkert sätt, utan att köra in i exempelvis ett träd eller en bergknalle.
Inom Vägverket Region Norr, Norrbotten och Västerbotten, har i alla fall 70 kilometer väg tagit klivet upp i högsta säkerhetsklassen. Inom samma region finns dock de mest underkända vägarna, alltså de som har 1–2 stjärnor. 73 procent tillhörde den kategorin av de 234 mil som inspekterades.
– Att staten i sin egenskap av vägbyggare inte tar sitt ansvar vad avser trafiksäkerheten och nollvisionen upplever vi som ett stort problem, säger Motormännens VD Maria Spetz. Det satsas inte tillräckligt för att bygga bort trafiksäkerhetsfaror. Vägarna över hela Sverige måste förbättras så att de blir så ”förlåtande” att ett förarmisstag inte leder till döden eller livslång skada. Vi bilister är i vår fulla rätt att kräva säkra vägar. Det handlar om våra liv.
Sänkt fart
Säkerheten kan snabbast och billigast förbättras genom att sänka hastigheten, förklarar Tomas Nilson, informationschef vid Motormännen.
– Men man kan ju diskutera det faktum att ni i norr har stora avstånd. Alla kanske inte tycker att det är så kul att köra 70 km/tim mil efter mil. Eftersom hastighetssänkning är den snabbaste och billigaste åtgärden är det troligen därför politikerna förespråkar detta.
Ombyggnationer för säkrare vägar kostar pengar och tar lång tid att genomföra. Här är några siffror från Motormännen:
n För 100 miljoner kronor kan man bygga om sidoområden för 33 mil väg.
n För samma summa får man två-tre kilometer motorväg.
n 100 miljoner kronor räcker till att bygga om en 13–metersväg till 2+1–väg med mitträcke på en sträcka av 43 kilometer. Samhällsnyttan blir dock den dubbla om vägsträckan har en trafik på 6.000 fordon per dygn.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!