Skarp kritik mot E 10:s standard
Dagligen i sex månaders tid har åkeriägaren Mats Öhrlunds bilar kört längs E 10 upp till Aitik med material. Fram tills i fredags har hans företag varit förskonat från olyckor men då inträffade det som inte ska ske - en frontalkollision. - E 10 är inte anpassad utifrån de förutsättningar som råder och det har vi påtalat men någon förändring har vi inte sett, säger han.
Strax söder om Överkalix, vid Kangis, skedde plötsligt den ödesdigra olyckan där en person omkom (se separat artikel). Orsaken till olyckan vill inte Mats Öhrlund spekulera i men att vägen håller dålig standard är något som både han och hans kollegor har påtalat under lång tid. Bland annat handlar det om djupa hjulspår i vägen som gör det svårt att hålla bilen i rätt linje. Dessutom är vissa sträckor alldeles för smala med tanke på den trafik som passerar, anser Mats Öhrlund. - En smal väg får mer kanter från hjulspåren än en bredare och spårbildning kan innebära nästan vad som helst i form av olyckor, säger han. Inget sker
I samband med Vägverkets investeringar i vägnätet har åkeriägarnas branschorganisation påtalat E 10:s dåliga standard men trots det har det inte skett några förändringar, säger Mats Öhrlund. - Vi är kunder på vägnätet och med tanke på det tunga kundunderlaget borde man fundera över hur man anpassar vägunderlaget på ett bra sätt. När vintern kommer får vi det oerhört besvärligt på grund av spårbildningar, säger han. Han ifrågasätter hur intäkterna från skattemedel och avgifter används. - Bilisterna bidrar med 70 miljarder kronor men endast 20 miljarder går tillbaka till vägarna - det är på tok för litet. Bredare
För Mats Öhrlund står det klart att E 10 måste breddas och dessutom förses med ett bättre ytskikt. - Det är viktigt med bra körbanor inte minst med tanke på mängden tung trafik som tillkommit på grund av expansionen i Malmfälten. Även Motormännens länsordförande, Lars- Aarne Nilsson är kritisk till E 10:s standard. - Den håller inte alls den standard man kan kräva av en Europaväg, säger han. Skandal
I Motormännens kartläggning av länets större vägar som Kuriren berättade om igår fick även E 10 icke godkänt ur trafiksäkerhetssynpunkt vilket är lika dåligt betyg som torsdagens olycksdrabbade sträcka på E 4 öster om Kalix också fick. - E 10 är skandalöst dålig och tyvärr behövde vi inte vänta mer än ett dygn innan nästa svåra olycka inträffade. Det är det som händer när man inte prioriterar säkerheten - då offrar man liv, säger Lars-Aarne Nilsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!