Eleverna har precis kommit tillbaka till skola efter en förmiddag på Lappberget. Där har de filmat och intervjuat människor för att ta reda på vad de rekommenderar turister att se och uppleva i Överkalix.
– Vi fick bland annat förslag på att man bör besöka Jockfall och Lappberget, säger Iida Larsson.
Hon går tredje året på samhällsprogrammet. De elva elever som jobbar med projektet kommer från natur-, samhälls- och teknikprogrammet vid Överkalix gymnasium.
Elevernas förslag
Projektet är en del i ämnet geografi. Det var eleverna själva som ville fördjupa sina kunskaper inom just turismnäringen inom norra polcirkeln.
– Syftet med projektet är att ta reda på hur turismnäringen arbetar i Överkalix och Rovaniemi. En annan del handlar om att undersöka hur turismen påverkar vårt lokalsamhälle, till exempel genom att generera arbetstillfällen och service som kommer alla till godo, berättar Karin Olsson, lärare i geografi och historia.
Stipendium
För två veckor sedan beviljades projektet ett stipendium på 32.000 kronor av Nationalencyklopedins kunskapsstiftelse. Därmed kan eleverna i början av december åka på studiebesök till Rovaniemi och tomteland.
På alla platser de besöker filmar de för att sedan kunna använda det rörliga materialet till redovisningen. Projektet är nämligen en del i skolans adventskalender som kommer att redovisas under december månad i digital dokumentationsform som alla kan ta del av.
Eleverna själva har några förslag på hur kommunen skulle kunna tänka för att locka fler turister.
– Jag tycker att Överkalix bör satsa på vildmarken. Det är nog väldigt speciellt för dem som inte provat på det. Åka skidor, se på norrskenet och sådana saker, säger Fredrik Hansson, elev.