Persson redo att ta upp kampen för E10

Tillbaka i politiska hetluften. Då tänker Birgitta Persson ta upp kampen för E10 igen. "Jag åker fortfarande den sträckan och blir lika bekymrad varje gång".

Birgitta Persson (S) mist själv en bror vid en trafikolycka på E10. Hon vill nu skaka liv i E10-gruppen igen.

Birgitta Persson (S) mist själv en bror vid en trafikolycka på E10. Hon vill nu skaka liv i E10-gruppen igen.

Foto: Herman Öberg

Överkalix2018-05-06 18:20

15 april valdes Birgitta Persson till Socialdemokraternas kandidat till regionrådsposten, tillsammans med Anders Öberg. Persson valdes framför Béatrice Öman från Boden, Bente Moen Åkerblom från Övertorneå, Ellinor Söderlund, Kalix och Elisabeth Lindberg från Piteå.

– Det var en häftig upplevelse att få sitta där uppe bland de andra ombuden. Det var som spännande, säger Birgitta Persson.

Hon jobbar ännu heltid och veckopendlar mellan Överkalix, Luleå och Boden. Men när valet närmar sig tar hon tjänstledigt och ägnar full kraft åt politiken. I regionen kommer naturligtvis vården att stå i fokus. Men det finns andra frågor som kommer att belysas.

– Jag ska ta reda på var E10-gruppen har tagit vägen, säger Persson.

E10 har varit en av frågorna som Persson har brunnit för i politiska karriären. Europavägen som hon kör på till och från Överkalix har länge målats upp som en farlig väg. Debatten var kanske som hetast inför valet 2014 där regeringen lovade satsningar. Men stora arbeten är ännu ogjorda och olyckorna fortsätter.

2017 skedde två av fyra dödsolyckor i trafiken just på Europaväg 10. Mellan 2012 och 2017 har totalt 180 olyckor ägt rum och tolv av dessa har lett till någons död.

Som kommunalråd var Persson en av debattens frontfigurer. Väl tillbaka i politiken kan hon bli det igen. Och hon tar gärna tag i frågan.

– Jag vet inte hur arbetet ser ut nu. När jag var med i E10-gruppen 2014 hade vi satt en handlingsplan med prioriteringar på vad som skulle göras och det var Muorjevaarabackarna som var prioriterade. Men det har ännu inte gjorts något där.

Nu har Muorjevaarabackarna projekterats av Trafikverket och 2019 planeras en ny väg öster om E10/E45. Samtidigt har arbeten på E10 skjutits upp tidigare.

– Ska man åka mellan Kiruna och Gällivare till ett lasarett för att föda ett barn eller vad man ska göra, så måste det finnas en väg. Är vägen blockerad måste det finnas ett annat sätt. Därför jobbas det med att utveckla ambulanshelikopter, men det måste ändå göras något åt E10 också och det måste göras nu.

Birgitta Persson har en personlig relation till vägen och vet vilket lidande en olycka kan skapa.

2001 dog hennes bror i en olycka på E10.

– Ja, vad länge sedan det är nu. Ibland får jag liksom påminna mig själv hur det var att ha en brorsa? Man har gått vidare när det var så länge sedan. Men nog undrar jag också ibland hur det skulle vara om han fanns i dag.

Tänker du på det någon gång när du själv kör bil?

– Jag sätter det aldrig i relation så, när jag kör. Men jag har allmänt tyckt att det har varit obehagligt att köra när det är mycket trafik, för vägen är inte dimensionerad för det. Man är mest oroad för att man ska möta någon annan som inte riktigt kan hantera sitt fordon. Det finns alltid de som försöker köra om på ställen där det inte ska gå. Jag tycker att det borde vara en gles 2+1-väg med mitträcke. Om det är ett ställe där man hursomhelst inte borde kunna köra om är det lika bra att det är ett mitträcke där så att ingen försöker.

Birgitta Persson kommer i makt eller opposition att ha många andra frågor att tänka på. Regionala utvecklingen med infrastruktur, utveckling och inte minst sjukvård blir huvudnumren. Men E10-gruppen kommer också att få nytt fokus igen.

– Vi behöver blåsa liv i den där gruppen igen. Tänk att det faktiskt är en Europaväg vi pratar om.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!