Ny bil blev trafikfara
En nyinköpt lastbil från Iveco i Luleå har ställt till med problem för företagaren Johan Andersson i Överkalix. Vid två tillfällen har problem med hjulen varit nära att orsaka trafikolyckor. Trots påpekande har han inte fått någon hjälp vare sig av den tidigare återförsäljaren av Iveco, Lantmännen eller den nuvarande Bilkompaniet.
- Det gick flera månader och jag hann upptäcka flera andra fabriksfel men inget blev gjort trots att jag påpekade det.
Lastbilen okörbar
Vid ett av många besök på verkstaden upptäcktes att det fattades en låssprint till reservhjulet och att låsmuttern var på väg att lossna. Felet åtgärdades och lastbilen kunde hämtas ut för att levereras till en kund som hyrt den. När kunden körde längs E 4 med ett fullt flyttlass vibrerade låsmuttern lös, reservhjulet lossnade och kördes över av föraren. Bilen fick ett stort kast men han lyckades hålla den kvar på vägen.
- Det var bara tur att han inte fick något möte men skåpet slets lös från lastbilen som blev okörbar, säger Johan Andersson.
Den lagades men problemen fortsatte.
Lastbilen kostade enligt Johan Andersson cirka 350.000 kronor när han köpte den. Utöver det har han utrustat den för ytterligare 150.000 kronor för att göra den så säker, komfortabel och effektiv som möjligt. De viktigaste tillbehören var luftfjädring och klimatanläggning men de har aldrig fungerat ordentligt. Droppen kom dock förra helgen då han körde hem lastbilen från ett verkstadsbesök på Bilkompaniet. Bilen gick lika dåligt som innan han lämnade in den. Plötsligt faller den ihop och blir omöjlig att kontrollera.
- Sedan ser jag ett hjul komma förbi mig med full fart. Bilen kränger men jag lyckas få stopp och styra in på en parkering på vägens vänstra sida, det var tur att jag befann mig på en raksträcka, säger han.
Ljulen lossnade
När han kliver ut upptäcker han att bägge bakhjulen på vänster sida har lossnat, dessutom är underredet förstört och det läcker hydraulolja.
- Ivecoverkstaden på Bilkompaniet hade bytt hjullager bak. Men när de satte tillbaka hjulen har de dragit åt dem på ett felaktigt sätt och det är hemskt, säger Johan Andersson.
När han påtalat detta för Bilkompaniets VD, Roland Johansson har han fått till svar att felet kan bero på att tjuvar varit i farten under natten då lastbilen stod parkerad i Luleå. Att reparatören i bilverkstaden skulle ha gjort fel när han satte tillbaka hjulet tvivlade han på.
Johan Andersson är kritisk till Iveco och det bemötande han fått både när Lantmännen skötte servicen och nu när Bilkompaniet har hand om den. Lastbilen är åter inne för reparation men han vill inte ha tillbaka den.
Ingen vill köra
- Det här har kostat oss så otrolig mycket pengar och ingen av våra chaufförer vill köra den. När trafiksäkerheten dessutom påverkas på grund av slarv blir jag riktigt upprörd. Jag vill ha ersättning så jag kan skaffa en ny lastbil, säger Johan Andersson .
Roland Johansson, VD på Bilkompaniet frånsäger sig ansvaret för de fel som uppstått innan hans företag tog över servicen och försäljningen från Lantmännen.
- Vi har tagit på oss rätten att sälja och serva Ivecos bilar men i övrigt har vi inte några juridiska skyldigheter och det som har varit bakåt i tiden vet jag inget om. De gamla felen måste han ta med Lantmännen, säger han.
Enligt Roland Johansson har Johan Andersson besökt Bilkompaniet en gång och då krävt att han ska få hjälp inom fyra timmar annars går han till massmedia.
- Vi är beredd att ta en diskussion med honom men vänder han sig till massmedia gör det inte saken bättre, säger Roland Johansson.
Kuriren har sökt Lantmännens marknadschef, Mikael Johansson men har inte lyckats nå honom.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!