"Måste se till alla boendeformer"

Hur marknadsför man orter där det knappt finns några hotellrum? Turismorganisationen Heart of Lapland har en hård nöt att knäcka.

Småskalighet. De stora hotellen står för många av bäddplatserna i Östra Norrbotten. Nu ska Heart of Lapland och andra turistaktörer utveckla småskaligheten. På bild Cape East i Haparanda.

Småskalighet. De stora hotellen står för många av bäddplatserna i Östra Norrbotten. Nu ska Heart of Lapland och andra turistaktörer utveckla småskaligheten. På bild Cape East i Haparanda.

Foto: Herman Öberg

Överkalix2015-10-23 17:00

För turism- och besöksorganisationen Heart of Lapland, som ägs gemensamt av kommunerna i Östra Norrbotten, är ett Bed and Breakfast på Prästgården i Bränna en välkommen lösning.

– Vi hoppas att det ska gynna besöksnäringen. Det är viktigt att se till alla boendeformer och inte enbart till de stora hotellen, som naturligtvis står för en stor del av antalet bäddar, säger Bride Persson, destinationsutvecklare på Heart of Lapland.

Överkalix Grand Arctic Hotel är sedan en tid tillbaka flyktingboende, samma sak gäller för Hotell Tornedalia i Övertorneå och Cape East i Haparanda.

– I tider som dessa är vi förstås glada över att människor på flykt har fått någonstans att ta vägen, och här gäller det för oss att anpassa vårt arbete till den situation som råder genom att utveckla småskaligheten och hitta nya kreativa lösningar för att hantera situationen säger Bride Persson, destinationsutvecklare på Heart of Lapland.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!